Framtiden kräver mer än ögonblickets nöjen

1/22/2010

Jag skulle själv önska att jag hade min sista "anteckning" gjord under den mest extrema stress i vilken jag troligen försökte få in mycket snabbt trots den största trötthet. Det sista skapat trots trötthet men gjort därför att jag givet situationen inte kunde vara säker på att jag skulle få någon till möjlighet till det.

Vad som var speciellt med vad vi kan kalla det blå dokumentet var just den extrema stressen och behovet av få in mycket koncentrerat, och på ett sätt där det kanske inte skulle tas för vad det var, d.v.s. en väldigt korrekt bild av hur allvarligt situationen då kanske var på väg att utvecklas, om det kom i fel händer. Det var därför i mycket något av den bästa ögonblicksbilden och det är för mig väldigt lätt att se i fråga efter fråga då jag ändå minns de viktigaste av de tidiga slutsatserna som jag behövde få ner även om troligen endast ett urval av de mindre kom med. Ändå givet situationen var det blå dokumentet i mycket "inte helt" balanserat och det självklart att det skulle bli så eftersom jag inte räknade med att kunna slutföra det utan fick pressa mig "en bit" till.

Även utan det dokumentet vars, låt oss säga, verkan är mig tydlig är det inte kritiskt för mig att ha det och när jag följer frågorna oavsett hur kommer det snart till mig. Jag har många gånger reflekterat att jag närmast föredrar att just den smala tillgången till information både här och i mycket annat därför att så fort du ser för mycket skönjer man inte längre de fina rörelserna av vad som faktiskt påverkar. Det är nu så att det som verkar i dagens värld i frågor av betydelse alltid blir synligt i förändring av händelsernas gång och därmed även i nyhetsrapportering då sådan i dag är extremt bred i allt från sociala media till nyheter.

Det var ändå vilsamt att sitta och kartlägga språket mot känslor ett antal månader. Jag hade gärna gjort det flera år till. Det var nödvändigt ett tag för att vila upp mig samtidigt som jag lärde mig massor av nya saker om språket både rörande spegling men viktigare påverkan på känslor. Även fick jag en del nya intressanta verktyg där jag gärna för att ta några bra saker t.ex. kan peka på:

1. Ett väldigt enkelt verktyg för att flytta stämningsläge och även till det positiva. En del av komponenter har vi ett exempel på i:

Stämningshöjande bilder

2. Arbetet med perceptio delen av Hedonimeter går framåt och jag har börjat så smått med att förbereda för omarbetningen av text mot något i skapandet av informatio mer användbart:

Perception | Hedonimeter

3. Jag tycker även att jag uppnådde en större förståelse av musik och hur den samspelar med lyrik:

Musik från vägen till trendförståelse

Där är förövrigt ett stycke ny forskning intressant (och för det passande titel) som jag diskuterar i:

Intressant studie om musik

Jag kan heller inte uttrycka annat än stark glädje över så många givande studier som kommer och ofta så användbara även om jag ofta kan känna lite dåligt samvete över att jag inte sällan tappar arbetstakt mot forskningen även om jag som idag inser att det verkligen inte är så utan att försprånget ökar. En trevlig studie skrev jag om igår gjort av tror jag MIT och Beijing:

IQ och ansiktsuttryck kan skilja sig i förmåga

Jag kan heller inte annat än se fram mot fortsättningen av arbetet:

"Liu and Kanwisher are now investigating whether other cognitive abilities, such as language processing, understanding numbers, or navigation, are also heritable and independent from general intelligence and other cognitive abilities."

Från: Face recognition ability inherited separately from IQ

Av självklara orsaker är givetvis navigation mycket intressant. Det var ju trots allt en av de visuella faktorer jag identifierade förutom ansiktsuttryck. Dom två bilder representerade denna i inlägget nedan är båda upplever jag bra exempel:

Stämningshöjande bilder: Många typer

4. Den analys av språk mot känslor jag suttit och pysslat med genom att utnyttja min allt bättre kunskap i att flytta känsloläge har även upplever jag utvecklat min verbala förmåga. Det gör det dessutom lätt att föra arbetet med text vidare eftersom helt nya annars genom större arbetsinsats svåra områden kan betraktas. Det komiska är ett bra exempel på det:

Klä din hund kristligt eller inte alls
Fallstudier på det komiska

5. Jag tycker även att jag kanske lyckades tillföra viktiga och duktiga men de jämfört med mig mer lättsamma tidningarna viss inspiration jag tror är viktigt för dom att ha för att utvecklas till de för samhället stabila säkerhetslösningar vi så väl behöver:

www.nyhetsbloggen.com
svenskamediahus.org

6. Även lyckades jag väl trots all vila och alla lättsamma förnöjelser hjälpligt hålla mitt kommersiella arbete igång om än inte på tillräcklig nivå. Värt att lyfta fram för att belöna mig själv är att Pryltrend åtminstone börjar närma sig en acceptabel nivå med lämplig mix. Jag vill att den ska ha en vacker mix av alla perceptiva nöjen oavsett om det är mat, konst, komiskt eller på något sätt mer kroppsliga.

7. Jag har även så smått börjat skissa på ett till mer långsiktigt projekt för en bättre värld där jag menar att värdet byggs genom en ökning av det jag i min metodik valt att kalla carmen:

Magi mot ondska

Ändå oavsett hur trevligt det har varit att prioritera de flesta av arbetets timmar på att sitta och skriva ner tankar för att förstå känsla i text och språk så mycket djupare blir världen inte större utan mindre och det gör att man ibland kan behöva försiktigt lyfta blicken för att se att saker går som de ska.

Dock ska givetvis arbetet med Hedonimeter prioriteras vidare och troligen snarast i snabbare takt. Mindre nöje skapar ju trots allt förutsättning till mer tid på vad som är viktigt.

0 kommentarer

Kommentera