Googles säkerhetsproblem i Kina: Martin Gelin (SvD) missar den viktigaste frågan

1/14/2010

Martin Gelin skrev ett inlägg på USA-bloggen, SvD, rörande de misstänkta angreppen från kinesiska kommunistpartiet. För bakgrunden rekommenderas mitt inlägg på Nyhetsbloggen:

Svenska tidningar måste se över sin säkerhet (1/13/2010)

Vad Martin Gelin själv skriver i inlägget är följande:

"Det är förstås väldigt goda nyheter att Google börjar dra sig ur Kina, där de länge tvingats kompromissa med sitt allt mer darriga motto 'don't be evil'. Men som Nicholas Carr påpekar i New Republic är det inte bara ädla motiv som står bakom beslutet:"

Från: Googles motiv (2010-01-13)

Låt mig först kommentera vad han skrivit innan jag övrigt i inlägget (avseende detta) som bara är ett citat från en annan blogg. Att det nödvändigtvis är goda nyheter att Google lämnar Kina är inte självklart. Vad det exakt tillför har jag svårt att se. Google har till skillnad från inhemska alternativ viktiga värden och däribland rörande publicering av statistik samt en ökad trygghet för användarna. Särskilt vill jag peka på följande:

Att Google här reagerar är ett exempel på vad den större trygghet kinesiska användare har i Google än inhemska alternativ vilar på. Vidare är jag är säker på alla i Kina kan vara säkra på att Google inte kommer lämna ut uppgifter till kinesiska kommunistpartiet eller dess funktioner vilket helt säkert inte gäller något inhemskt alternativ.

Foto: R'eyes Licens: CC by 2.0

När det gäller ekonomiska motiv avseende säkerhetsfrågor rörande demokrati kan jag lättare misstänka att det spelade in att det blev Bonnier som fick se till att det blev känt för läsarna att en av Schibstedts skribenter var en av dom svenskar som sålde information till Sovjetunionen. Sådant tycker jag att Schibstedt själva borde ha kontroll över.

Martin Gelin citerar därefter The New Republic. Jag tog samma stycke som citat men direkt från The New Republic och delade upp det för att kommentera respektive del.

"But Google’s motivations are not as pure as they may seem. While there's almost certainly an ethical component to the company’s decision—Google and its founders have agonized in a very public way over their complicity in Chinese censorship—yesterday’s decision seems to have been spurred more by hard business calculations than soft moral ones."

Från: Gathering Clouds

Jag tror säkert att det stämmer att det kan vara till viss ekonomisk fördel för Google att vara hårdare mot Kina eller mer korrekt se till att inte uppfattas veka. Det är däremot inte något jag är säker på kommer visa sig unikt för Google utan kanske snarare är en allmänt ändrad inställning bland amerikanska företag vi ser början på. Detta är säkert faktorer Google värderat även tidigare men jag är tveksam till att det var den avgörande faktorn.

Följande The New Republic skriver kan komma närmare sanningen men vinklas underligt:

"If Google had not, as it revealed in its announcement, "detected a highly sophisticated and targeted attack on our corporate infrastructure originating from China," there's no reason to believe it would have altered its policy of censoring search results to fit the wishes of the Chinese authorities. It was the attack, not a sudden burst of righteousness, that spurred Google’s action.

Från: Gathering Clouds

Läs nu igen vad jag tidigare skrev:

Att Google här reagerar är ett exempel på vad den större trygghet kinesiska användare har i Google än inhemska alternativ vilar på. Vidare är jag är säker på alla i Kina kan vara säkra på att Google inte kommer lämna ut uppgifter till kinesiska kommunistpartiet eller dess funktioner vilket helt säkert inte gäller något inhemskt alternativ.

På det betänk att Google inte är en webbsajt eller ett fåtal webbsajter på nätet. Det är ett stort distribuerat nätverk med otaliga tjänster. Det nätverket finns i Kina såväl i Sverige och inte på enskilda platser utan det är just distribuerat mycket finare än så.

Google har både kompetens och prioritet på säkerhet. Trots när det gäller en angripare med de resurser det handlar om här är det nödvändigt att mycket tydligt markera att man inte under några omständigheter accepterar riktade angrepp.

Om sådana sker har Google heller inget annat alternativ än att lämna Kina i den meningen att de behöver flytta ut distribuerade noder. Det behöver ju inte innebära att man inte tillåter kinesiska surfare att använda sökmotorn, Gmail eller vilken annan tjänst som helst.

Nu är jag för ögonblicket inte helt uppdaterad i vilka vindar som blåser men jag tror ändå inte att Google kommer behöva realisera sitt hot.

Fördjupad läsning på SEOTaktik

Följande är ett ganska trivialt inlägg i den mening att det knappast är mer än en bråkdel men det pekar ändå ungefär vad det innebär att Google är distribuerat:

GOOGLE: INFRASTRUKTUR IDAG OCH STRATEGI FÖR FRAMTIDEN (1/01/2009)

Följande inlägg avseende Gmail kan vara läsvärda även om en uppdaterad guide kommer där vi kanske också kan peka på kompletterande funktioner vi gissar kanske kan komma i framtiden:

BRA OKÄND SÄKERHET I GMAIL OCH CHROME (8/07/2009)

0 kommentarer

Kommentera