Google försenar mobiler i Kina

1/19/2010

Foto: TheAlieness GiselaGiardino²³ Licens: CC by-sa 2.0

Google väntar med att låta två mobiler med deras operativsystem Android att gå ut på marknaden i Kina:

Google Delays China Phone Launch Amid Row Over Cyber-Attack

Det handlar om Samsung (SSNLF) och Motorola (MOT). Orsaken uppges vara relaterad till problematiken med att kinesiska kommunistpartiet allt mer aktivt angriper Google m.fl aktörer i försök att extrahera information om demokratirörelsen.

Följande citerat i artikeln från Ian Bremmer, Eurasia Group, är tycker jag insiktsfullt:

"This conflict isn't really about the great firewall," Bremmer said. "It's much more fundamental. [It's about] the relationship between corporations doing business in China and the Chinese government."

Det är menar jag riktigt på sådant sätt att jag inte tror att frågan stannar vid Google utan att det är en generell förändring vi nu ser:

Det är däremot inte något jag är säker på kommer visa sig unikt för Google utan kanske snarare är en allmänt ändrad inställning bland amerikanska företag vi ser början på. Detta är säkert faktorer Google värderat även tidigare men jag är tveksam till att det var den avgörande faktorn.

Från: Googles säkerhetsproblem i Kina: Martin Gelin (SvD) missar den viktigaste frågan

Relaterade inlägg i urval:

Googles säkerhetsproblem i Kina: Martin Gelin (SvD) missar den viktigaste frågan
Google undersöker om insider hjälpte kinesiska kommunistpartiet
Wi-fi router kan byggas på Android
Media måste inse att säkerhetssituationen förändrats

0 kommentarer

Kommentera