Internetsäkerhet och Indien - Uppföljande

1/21/2010

I följande inlägg med länktips berördes en nyhet rörande Indien och internetsäkerhet:

"1. Indiens lagstiftning har jag ingen åsikt om. Cybersecurity rör givetvis konsumenter och affärsverksamhet men det ska idag korrekt ses som en del också av försvarsmakten. Givet Indiens position i den för Asien politiska situationen tycks det för mig att området bättre bör prioriteras i försvarsmakten (d.v.s. få upp kapaciteten för att kunna hantera cyberwarfare).

Techno-Legal Capacity Development In India"

Från: BLANDADE LÄNKAR: 2010-01-09 III

Normalt brukar jag ha fokus på US därför att det är verkligen det land som är ledande i alla dessa frågor och det land vi dessutom har nära nog alla av de mest kritiska företagen. Eftersom vi dock uppmärksammade Indien tidigare kan vi följa upp med följande vars betydelse är svår att avgöra men jag tycker verkar vara en positiv indikation:

"Mr. Gates and Mr. Singh talked about expanded cooperation between the two countries on military technology and cybersecurity. They also discussed China, whose growing influence in the region has increasingly concerned India’s leaders. Mr. Gates is in India for a two-day visit."

Från: India: A U.S. Promise on Afghanistan

För ett så pass stort land och i regionen dominerande är det här givetvis frågor som är viktiga och avsaknad av prioritet är tror jag sämre.

0 kommentarer

Kommentera