Nyckelpersoner i "U.S. Cybersecurity Team"

1/24/2010

InformationWeek Goverment hade en översikt över de kanske viktigare medarbetarna rörande internetsäkerhet i President Obamas administration:

Image Gallery: U.S. Cybersecurity Team Takes Shape

Jag tog och länkade respektive undersida per medarbetare där kortfattad information om deras bakgrund samt foto finns. Liksom många gånger tidigare är det svårt att inte imponeras av den goda erfarenhet personerna inom dessa områden har. Givetvis var Howard Schmidt ett fantastiskt exempel på det och hans mångsidiga erfarenhet och välkända skicklighet gör honom till en av få som jag tror verkligen klarar av att koordinera insatsen:

Howard Schmidt blev President Obamas Cybersecurity tsar

Även övriga personer InformationWeek Goverment tog med tycker jag i de fall jag känner till dem är personer som bådar gott och som jag tror kommer göra Howard Schmidts insats lättare. Dessa är ju de personer han kommer "koordinera" och viktiga kontaktytor föreställer jag mig i kritiska delar bland myndigheter och funktioner under större sådana.

Vivek Kundra, Office of Management and Budget
Jim Langevin, Rhode Island
John Streufert, State Department
Greg Wilshusen, Government Accountability Office
Shawn Henry, FBI
Lt. Gen Keith Alexander, National Security Agency
Ron Ross, National Institute of Standards and Technology
Philip Reitinger, Department of Homeland Security

Inte minst är Lt. Gen Alexander, NSA, givetvis kritisk och den person som troligen kommer få befälet över U.S. Cyber Command. U.S. Cyber Command är i någon mening den centrala punkt som ger US förutsättning att skydda nationen även mot angrepp som riktas mot dem med resurser som är att betrakta liggande mer på "militärnivå" eller riktas mot militära resurser. Han är givetvis med sin erfarenhet någon man lätt kan se är ett bra val.

Vi kan här jämföra U.S. Cyber Command med Australiens satsning:

Australien rustar upp sin internetsäkerhet

Och vad jag tycker Indien och för den delen av övriga länder behöver ha bl.a. för att kunna ge en trygghet i att befintliga mer "konventionella" militära delar inte kan orsaka "problematik":

Internetsäkerhet och Indien - Uppföljande

Att våga inse att situationen är förändrad är viktigt. Ingenting blir bättre av att man lossas att problem inte finns och vägrar inse att problemen i värsta fall kan växa. Genom seriösa men ändå begränsade satsningar lägger man förutsättningar för ett lugnt konstruktivt internet utan allvarliga risker.

0 kommentarer

Kommentera