Digg.com klarar inte av att hantera redirect

5/12/2009

Cutts berättar i Switching things around att han flyttar över sin blogg till www.dullest.com. Det gör han med 302 redirects därför:

"Also, if you were truly moving a site, a 302 redirect wouldn’t be the right redirect to use--a 301 (permanent) redirect would be better. But if I like these changes, I might migrate mattcutts.com to TigerTech and then migrate my blog from dullest.com back to mattcutts.com. So I’ll stick with a 302 for now."

Digg.com ser emellertid inte ut att klara av att hantera det här:

Med deras toolbar är den enda uppenbara informationen jag har om vilka webbsidan jag egentligen befinner mig på (i frame) vad de anger högst upp. Då är det tråkigt att det går att manipulera. Angrepp där sajter tvingats till att skicka trafik vidare via redirect har vi ju sett i stort antal i flera omgångar så helt oviktigt är det inte.

När jag köper en domän till t.ex. en Blogger.com blogg får man dubbla inlägg i många sökresultat. Det visar att den diskreta tiden för ett sökresultat är beroende av webbsidan och inte gemensamt för sökresultaten. Även för Cutts blogg ser man det med sökresultat där både www.dullest.com och www.mattcutts.com förekommer. Sådant fixar sig efter ett tag när tiden hunnit ifatt för båda sajter.

Mitt intryck är att Google inte räknar om för alla aktuella sidor när den upptäckt att en sajt flyttats - kanske därför att den verkligen måste spindla hela sajten för att vara trygg i att alla sidor ska flyttas.

0 kommentarer

Kommentera