Search Options - En avancerad analys

5/16/2009

Jag har ju ett antal gånger särskilt senaste åren här pekat på att det börjar bli dags för Google att knyta samman säcken. Tjänster och funktioner spretar ut allt mer och även om man som jag försöker följa det systematiskt är det svårt. För vanliga användare är det säkert svårare.

Samtidigt har man kunnat se möjligheter - även om det inte är trivialt - att föra samman allt till ett gemensamt koncept. Ett koncept där allt finns samlat för den som söker information på en punkt och den punkt som denne är van att använda.

Search Options tror jag är det första synliga och signifikanta steget på väg mot det och jag gjorde därför en avancerad analys. Sammanfattningsvis efter att ha tittat på det under dagen kan jag säga att jag är enormt imponerad. Det här kan visa sig riktigt kraftfullt. Kanske första steget i ett betydande paradigmskifte till ett för alla bättre internet. Mycket mer kraftfullt än jag någonsin trodde de skulle klara i det första steget i den förändring jag tror nu börjat.

Innehåll

  1. Search Options i Google
  2. Avancerad diskussion om Search Options I: Bloggosfären är kritiskt för Google
  3. Avancerad diskussion om Search Options II: Vad säger oss Wonder Wheel?
  4. Avancerad diskussion om Search Options III: Vägen till ett samlat koncept
  5. Avancerad diskussion om Search Options IV: Att få trafik från Google
  6. Avancerad diskussion om Search Options V: Värdering av länkar
  7. Ändringar lär komma
  8. Mer om Search Options

Search Options är nytt så jag kan mycket väl gjort feltolkningar och missuppfattningar. Att Search Options kan visa sig kritiskt är emellertid långt ifrån otroligt så ta det jag skriver endast som en utgångspunkt och titta igenom detta själv noggrant.

1. Search Options i Google

Nu har Google faktiskt vågat sig på ett första försök som de bloggat och är igång på Google.com. Bloggilägget består av massor av text för att förklara något som egentligen är väldigt enkelt att förklara kort och tydligt. Typiskt Google sammanfattar de dessutom det viktigaste i en video. Jag som van och snabb läsare föredrar ju sådant i text (varför inte punktlistor) så kan jag ta in det på några sekunder. Med video tvingas man följa ett väldigt långsamt tempo och särskilt därför att filmklipp med teknisk information vanligen är anpassade för tittarna som fattar långsammast.

Låt mig därför innan jag länkar deras inlägg och visar deras video göra ett försök att enkelt och snabbt förklara vad det handlar om. I bilden nedan ser vi ett sökresultat. Där har jag klickat på den nya länken Show options... (under rutan där man skriver sökordet) som dyker efter att man sökt. Då visas får vi det vi ser till vänster vilket är nytt:

Det här är givetvis ett tydligt första försök och steg av Google mot ett samlat koncept. Mycket återstår bara när det gäller sökning även om man endast utgår från funktioner som finns idag. På det kommer sedan allt annat i Google. Men jag tror de gör rätt i att gå sakta och försiktigt. Ändå upplever jag efter några korta och ytliga tester att det i huvudsak fungerar.

Ska man peka på något jag tror hade varit mycket bättre om det varit annorlunda direkt från start är det möjlighet till visuell perception. Det hela tror jag vinner på att vara mycket mer luftigt. Allt nytt kostar för folk att börja använda. Är det luftigt blir kostnaden mindre.

Ok nu har vi i princip visat vad Search Options är. Låt oss gå vidare med en avancerad analys.

2. Avancerad diskussion om Search Options I: Bloggosfären är kritiskt för Google

En mer långtgående slutsats från Search Options är att det indikerar möjlighet till fortgående framgång för Google genom att man klarat att se behovet av ett samlat koncept och tagit ett första steg. Och det känns väldigt bra för mig och andra mindre publicister som bara kan konkurrera genom bättre innehåll. Medan stora tidningar har varumärken inarbetade under ofta närmare 100 år.

För oss är Google väldigt viktiga. Fast just nu ser man en osäkerhet i Google:s stödet från bloggosfären som är i tror jag ganska snabb tillväxt. Ett bra exempel på det är hur snabbt många amerikanska bloggar gav massivt stöd till Twitter.

Vad som verkligen förvånade mig med Search Options var därför att Google inte inkluderade bloggar i Search Options. Bloggosfären är den största vän Google har på nätet och det i tider när många andra aktörer blir allt mer fientliga mot Google. Tänk på att:

Bloggosfären är oerhört betydelsefull när det kommer till att påverka åsikter och tydligt mer än allt annat på nätet inklusive tidningar. Om bloggosfären tar upp åsikter liknande de amerikanska tidningarna är det inte bra för Google. Att Google visar bloggosfären att man prioriterar dem kan visa sig vara direkt kritiskt för Google de kommande fem åren.

Där skulle jag om jag var hög chef på Google utreda följande åtgärder:

  • Ta med bloggsökning i sökalternativen ovanför sökruta.
  • Ta med bloggar i Search Options.
  • Prioritera verktyg och produkter för publicister där ju mjukvaruutvecklare, annonser m.m. prioriteras tydligt de senaste åren. Men publicister i liten utsträckning.
  • Och hur är det med utvecklingen av Google:s egen bloggtjänst Blogger.com? Och hur behandlar man sina bloggare?

Jag tror allt i listan är strålande för Google:

  • Det kostar "ingenting".
  • Är säkert till nytta för informationssökarna även om något som ev. lite oftare är mer användbart får dela plats eller utgå.
  • Gör alla bloggare glada med tillväxt i Google-kärlek.

Sådant skulle jag om jag var Google göra en i sänder och varje gång göra en officiell-bloggpostning där jag säger något positivt om bloggosfären och låta CEO underteckna. Just detta tror jag är väldigt viktigt och ger hur mycket som helst. Massor av kärlek till ingen kostnad från nätets mest inflytelserika grupp.

3. Avancerad diskussion om Search Options II: Vad säger oss Wonder Wheel?

Wonder Wheel visar hur nyckelord är besläktade med varandra. Det visar också hur ett ämne är besläktat med nyckelord. Givetvis kan det här vara väldigt användbar information för publicister.

Kanske är det här början på en ökad prioritering från Google på oss publicister när det kommer till produkter och tjänster för att underlätta vårt arbete? Kring tjänster för sådant känner ju jag att Google nu skapat så många olika saker så att vanliga publicister som inte specialiserat sig på sökmotor eller ha kapacitet för att behärska många ämnesområden inte klarar att nå fram till att börja använda det utan antingen avstår eller köper in SEO-tjänster.

Ett exempel på hur det kan se ut har vi här:

Intressant nog skiljer sig information från Google Suggest (förslagen på sökordskombinationer Google ger från startsidan för webbsökning). Värdet av det här återstår dock att se.

4. Avancerad diskussion om Search Options III: Vägen till ett samlat koncept

När det kommer till tänk om ett samlat koncept för Google rekommenderar jag här på SEOTaktik.com:

Där jag bl.a. skrev:

Det gamla Google var bara sökmotorn. Därefter växte de med diverse små köp. De började också bygga mer andra saker själva. En samlad strategi började skymta fram. Nu ser de ut att vara på väg att knyta samman säcken och den nya symbolen kan man gissa ska illustrera detta nya Google. Google ska nu på allvar bli mer än sökmotor.

Från 2008 bör den här också läsas:

Av det jag skrev som är väldigt intressant i samband med Search Options är att jag pekade på behovet att ge ett samlat gränssnitt till aktuella typer av sökningar. Jag menade att Universial Search var ett försök av Google att få statistik om vad folk vill ha och som inte finns i sökresultaten för att man sedan kunde ta det vidare till ett samlat koncept. Vad som kan ingå i ett sådant koncept och som pekades ut var bland annat:

  • Sajttyp t.ex. blogg, forum o.s.v.
  • Innehållstyp t.ex. bild, video o.s.v.
  • Datum och tid.

Att få in båda typerna (och några till som finns) enkelt och samlat är ju utmaningen. Med Search Options ser man ett första försök att göra det. Vi har ju bland annat:

  • Videos <- Typsökning.
  • Forums <- Sajttyp.
  • Reviews <- Typsökning.
  • Möjlighet att styra datum / tid.

Dessutom och som är intressant och jag aldrig reflekterat över men som kanske är intressant för informationssökaren är att de ger möjlighet att styra den information som ges i sökresultaten:

  • Bilder från sajten kan visas.
  • Mer text kan visas.

Tror man att Search Options är viktigt rekommenderar jag att man läser hela Tänk från Google & Hur jag tror det blir även om den nu givetvis blivit lite föråldrad.

5. Avancerad diskussion om Search Options IV: Att få trafik från Google

Kritiskt längre tillbaka var att komma högt upp webbsökningen för att få trafik från Google. Sedan kom Google Bloggsökning och Google Nyhetssökning. Trafiken från Google blir allt mer utspridd samtidigt har det varit så att ändå (upplever jag) relativt lite trafik gått ut från Google via andra kanaler. Och Universial Search tror jag inte påverkade det enormt när det kom. Orsaken till det menar jag är att Google saknat ett samlat koncept där information från flera för informationssökaren relevanta kanaler presenterats enkelt och samlat. Nu kanske detta är på väg att förändras.

Tydligast för den som söker trafik från Google verkar nu vara att bredda sig i typ av innehåll och däribland:

Recension / Review
Hur anger man för Google att det är en recension?
Är en anledning till detta sökalternativ att Google vill få fler att göra recensioner för att ev. lyckas minska andelen betalda "recensioner" och få en till datakälla för hur webbutiker ska ranka?

Bilder
Innehåll kanske gynnas av en lockande bild?
Hur anger man vilken bild som ska visas? Vad beslutar detta?

Forum
Gynnas publicister att ha ett forum?
Kommer marknadsföring mot forum och viktiga medlemmar på dessa öka?

Tidsfaktorn
Kommer det bli vanligare med fast starkt innehåll och annat innehåll som kommer ofta för att hålla färskhet?
Här kan man tänka sig en subdomän som publicerar mycket korta nyheter och uppdateringar om ämnet.
Hur påverkar tidsfaktorn uppdatering och utbyggnad av befintligt innehåll? Räknas dessa som färska? Det är givetvis det bästa för den som söker information eftersom det gynnar en bra uppdaterad sida medan motsatsen riskerar att bli att sajter kletar ut mängder av små uppdateringar på egna sidor bara för att ta färskhet.

Detta var ju bara några exempel. I huvudsak för en aktör i ett segment blir det ännu viktigare att integrera mot samhällen i sitt ämnesområde. Att ge mycket bra innehåll av många typer.

6. Avancerad diskussion om Search Options V: Värdering av länkar

Något Google nu uppenbar prioriterar om generellt är värdering av länkar avseende tid. Färska länkar ger värde tidigare. Det kan ju inträffa som jag tolkar det i Search Options beroende på vad informationssökaren prioriterar. I Google Bloggsökningar har detta införts generellt som jag igår skrev i:

För svenska nätet när det slår igenom innebär det:

  • Att betalda sökmotorvänliga länkar hos stora publicister minskar i betydelse.
  • Att bloggpostningar ökar i betydelse.
  • Sannolikt indirekt att bloggpostningar av högre kvalitet värderas tydligt högre avseende utlänkarna genom att dessa ju gynnas av föregående.

På samma sätt kan man tänka sig att forum gynnas. Betänk här att Google nu länge klarar att ta fram mycket information av forum-användare så de kan lätt identifiera forumanvändare som varit aktiva länge.

7. Ändringar lär komma

Det är klokt att utgå från att Search Options kommer förändras mycket i många omgångar. Åtminstone om jag tror rätt och det är ett första steg mot ett samlat koncept.

Eller så visar det här bli ytterligare en funktion bland alla som redan finns och en bunt kommande oberoende.

8. Mer om Search Options

Behöver du mer information om Search Options har du deras bloggpostning på deras officiella blogg:

Och så det för Google idag närmast obligatoriska filmklippet:

0 kommentarer

Kommentera