"Nuhet" skapar ett nytt Google

5/23/2009

Färskhet är en faktor Google värderat länge. Hur det har påverkat direkt eller indirekt har varierat mellan tidpunkt, Google produkt, kontext för webbsajt och kontext för den som söker information. Här har förändringar skett både hos Google och webben i sin helhet och allt mer aktuellt innehåller produceras och efterfrågas. Det handlar inte längre bara om att innehåll ska vara aktuellt med fakta och åsikter utan också om Nuhet:

Nuhet
Det som sker just nu.

Befintlig färskhet som påverkar Google

När vi först såg en ökning av värdering av färskhet handlade det om webbsökning där uppdateringar kom att värderas. Detta är faktiskt en (av flera) mycket viktig faktor till varför Wikipedia rankar så pass bra. Färskt innehåll kom också att gynnas på andra sätt förutom ev. starkare initial länkning på sajten (t.ex. när postningen är på startsidan). Orsaken till införandet var sannolikt att minska problemet med gammalt ej längre aktuellt innehåll som rankade. Jag upplever också att det fungerade ganska bra. Vi har även s.k. fresh-boost som gör att nya sajter visas högre i sökresultaten tillfälligt.

Senare kom möjlighet i Avancerad sökning att sätta tid som en parameter. Just nu går det att ställa in sökningen Datum till något av "när som helst", "senaste dygnet", "förra veckan" och "förra året". Och det avser "was updated within a certain period of time" snarare än när sidan var skapad.

Färskhet i Google Sök Blogg och Google News (Google Nyheter)

Google Sök Blogg (tidigare Google Bloggsökning) och Google Nyheter är två andra tjänster som värderar färskhet. Här är påverkan gigantisk och nya bloggpostningar och nyheter rankar högre. För Google Sök Blogg har denna värdering nyligen minskat men är ännu mycket stor och en del av vad bloggsökningen är.

Läs mer om Google News på Nyhetsbloggen.com: Checklista Google News

Nuhet ger en ny webb

Vi har alla sätt att ju fler personer som blivit aktiva på webben desto större har intresset av färskhet blivit. Att blogga och läsa bloggar har alltid huvudsakligen handlat om att beskriva och ta del av det som är aktuellt. Med Twitter och Bloggy.se fortsatte utvecklingen. Att tipsa, kommentera och rösta på länkar till sociala medier är ett till exempel.

Nu känns det som (där Twitter var tidigt exempel) att utrymmet nyheter och bloggpostning tog i "färskhetssökning" får ge plats till konstant kommunikation, uppdatering av status, omedelbara tankar samt bilder och och video som dokumenterar personen. För bloggar var alltid att prioritera sig själv viktigt och det gäller på samma sätt men mer också detta. Webben går ännu mer från att läsa till att skriva även om det huvudsakligen är för egen del eller att det upplevs som spritt och därför trevligt därför att du har många "vänner".

Google går just nu genom en kraftig förändring och en sak som går att se är att de sätter ett ännu större fokus på färskhet. Nu fångar Google upp intresset för nuhet mycket mer.

Nuhet i Search options

Ett exempel på hur Google fångar nuhet är Search options där du direkt i menyn har "Recent results", "Past week" och "Past year". Det här är samma alternativ som Avancerad sökning redan har och vad det handlar om är Google tydligare visar upp denna möjlighet. Exakt hur det där kommer se kan säkert ändras beroende på vad Google upplever att folk är intresserade av.

En stor och viktig skillnad finns mellan "Avancerad sökning" och "Search options". I avancerad sökning liksom vanlig webbsökning är "när som helst" standard. I Search options är det istället "Recent results" d.v.s. mycket färskt innehåll. Det är kraftfull Nuhet.

För Wonder wheel är mitt intryck att de grafer Google ritar åtminstone är mycket starkt beroende av vad folk söker på just nu. En till dimension av Nuhet.

Sökning av forum / grupper

Sökning av forum lyfter Search options fram. Här har det förövrigt namngivits "Forums" medan det i alternativen ovanför webbsökningen kallas "Groups". Google kallar forum för grupper i sin egen forumtjänst men webbsökning av "Groups" söker även forum utanför denna.

Forum precis som bloggar och nyhetssajter representerar nuhet. Forumsökning kom sent till Google och kanske var det ökat intresse för nuhet som fick dem att införa den? Samtidigt är den nog inte så känd bland användarna än vilket kan förklara varför den får så pass stort utrymme (men jag tror fler viktigare orsaker finns).

Hur beslutar Google värdet för olika nuhet?

På sikt bör nuhetssökningar fånga upp alla typer av sajter där det är aktuellt nyhetssajter, bloggar, mikrobloggar, nanobloggar, forum, sociala media m.m. Kanske kommer också blogg- och nyhetskommentarer via separat hantering. Kanske är en målsättning med Google Friend Connect (diskuteras längre ned) att djupare separat analys av kommentarer möjligt?

Nuhet i din RSS-läsare, på Twitter m.fl. sajter filtreras emellertid genom val du själv gjort tidigare. Du har valt att följa en RSS-ström och du väljer ut vänner på Twitter du vill läsa ofta. Hur du gör dessa val är väldigt unikt för respektive sajt. Utmaningen för Google är att fånga in detta och översätta det till sökresultat. Att bara utgå från intern länkning på sajten mellan profiler är väldigt tveksamt men andra möjligheter finns:

Sökhistorik och Search Wiki
En del av detta är anpassningen mot den enskilda användaren där sökhistorik och Search Wiki påverkar.

Undersöka mönster i samhällen
Att försöka värdera mönster i sociala samhällen är givetvis något annat Google sannolikt gör. Vi kan som ett exempel se att Google ger information om forum i sökresultaten.

Google Friend Connect, Google Reader m.m.
En till intressant möjlighet är Google Friend Connect (och liknande produkter). Google Friend Connect är en lösning för att få kontaktnät mot besökarna och bygga ett samhälle runt sajten. I Friend Connect lagras information om folk som följer din blogg. Google Reader visar p.s.s. vilka RSS-strömmar du följer.

Att Google Friend Connect (och övriga produkter) ska bli tillräckligt stort för att ge data av värde tror jag dröjer. Däremot kanske det redan idag signalerar vissa begränsade saker för vidare undersökning.

Utökat värde av nuhetsanalys

Analys av innehåll med nuhet liksom värdering av vilken nuhet som ska visas i sökresultaten kan också tänkas hjälpa till att ge bättre sökresultat för webbsökning. Analysen kan peka ut nuhetsproducenter som värderas högt av många och vars rekommendationer generellt därför är värdefulla.

Det kan också peka ut vilket av två mycket betrodda dokument i webbsökningen som ska visas överst. Många nyckelord har olika betydelser. Blir plötsligt ett område hett i nuhet ser man att det som passar med detta ämne kan vara värt att visa upp. Sådana övergående förändringar i intresse kan vara svårare att se bra från statistiken för sökningarna.

Att nytt innehåll visas upp mer genom färskhet eller en nuhets-faktor ger det ju dessutom möjlighet att få övergående trafik som till Google kan signalera långsiktig kvalitet. Jämför här med fresh-boost där nya sajter under en övergångsperiod rankar (eller åtminstone rankade) väldigt bra en kort period. En blogg hos ett företag kan få besökare via nuhet och dessa besökare kanske länkar annat innehåll hos dem som upptäcks via bloggen.

Google Friend Connect och inloggning med OpenID

Google lyfter ofta fram Google Friend Connect och det är lätt att se en vilja hos Google att många webbsajter ska införa denna lösning. För inloggning används OpenID vilket är en plattform för gemensam inloggning som Google och många andra stora aktörer och sajter: AOL, BBC, IBM, Microsoft, MySpace, PayPal, VeriSign och Yahoo.

Blir Google Friend Connect och liknande lösningar med OpenID mycket stort får vi en gemensam plattform för kommentarer och diskussion över "alla" bloggar, forum, sociala medier, tidningar...

Nuhet föder en ny Google

Tänk dig nu följande:

  • Allt fler forum, bloggar, sociala media m.m. där man diskuterar finns.
  • Nu har dessa lokala samhällen.
  • Med Google kan du nu ska det som är aktuellt i alla dessa samlat.
  • Via Google Friend Connect eller andra lösningar med OpenID kan du direkt kommentera allt utan registrering.

Relationer är viktigt och detta kommer därför inte ersätta lokala samhällen. Att möta, diskutera och prata med folk du känner är viktigt och bevarar lokala samhällen. Däremot kommer detta bli väldigt stort (i en eller annan form) inom dessa områden:

  • Engagemang. När folk är engagerade i en fråga och vill göra sin röst hörd. De går in och tycker på massor av ställen under en begränsad tid.
  • Information. Du vill veta vad folk säger och tycker om något aktuellt. Eller läsa en aktuell recension (se Exempel: Mikroformat och recensioner och Google Custom Search uppdaterad med mikroformat.
  • Marknadsföring. Så fort någon nuhet dyker upp om ett ämne aktuellt för en produkt utnyttjar leverantören detta för att synas.
  • Reputation management. Sprider din konkurrent lögner om dig? Mycket vanligt. Så fort nuhet skapas med ditt varumärke kan du agera.

Detta är ju sådant som redan idag förekommer. Ingenting nytt. Men ökad enkelhet och bättre översikt kommer att göra det mycket större.

Det hela lär dels skapa ny trafik genom att folk surfar på fler olika webbsajter. Samtidigt lär det säkert ta trafik från annan sökning. I mindre utsträckning fakta-sökning eftersom jag tror att det huvudsakligen handlar om trafik som idag söker nuhet som når högre kvalitet genom bättre sökverktyg och fler nuhetsproducenter att välja mellan. Sökningar bloggar, nyhetssökning och specifik nuhetssökning av Bloggy.se & Twitter och nyhetssökning lär däremot minska.

Nersidan är kanske att ett större antal besökare surfar in och gör en kommentar men inte återkommer för att diskutera uppföljande frågor eller möjliga felaktigheter i kommentaren. Det problemet finns redan idag och är kanske större än det behöver vara därför att många når äldre blogg- och forum-trådar kring ämnet de sökt på.

Ännu mer nytt i Google

Med detta tror jag att vi avslutar diskussionen om förändringen av Google vi haft nu ett tag. Tidigare inlägg finns samlade i:

Det finns mycket mer som är nytt eller som pekar på stora förändringar. Faktiskt utelämnade jag de fyra saker jag bedömer som viktigast och mest värdefullt för publicister. Saker som är väldigt bra håller man bäst tyst om. Annat som utelämnats är sådant som kan missbrukas vilket helt utelämnades (om jag inte missat något). Dessutom har jag en lång lista på små saker som ändrats.

1 kommentar
Swedish Research sa...

Här är ett par inlägg från andra bloggar som pekar på likartat. De är ytligare men då samtidigt mycket mer lätt-tillgängliga för läsaren om man inte vill läsa så mycket:

http://www.seobook.com/next-big-shift-web-marketing
http://www.techcrunch.com/2009/05/17/jump-into-the-stream/

TechCrunch har ju alltid talat för rapportering som är snabb och inte alltid balanserat. De är troende på det som koncept snarare än iakttagare. Det är bra att veta när man läser det och särskilt om man följer referenserna bakåt till äldre inlägg.

2009-05-25 16:23

Kommentera