SearchWiki påverkar sökresultat & Ny nyckelordsanalys möjlig

5/16/2009

Jag upptäckte precis att Google Searchwiki nu börjat påverka sökresultaten. Det tror jag säkert är en bra sak men det blev lite av besvikelse för mig. Upplevde för kanske 3 - 7 dagar att vi gick upp på några sökord relaterade kring GI. Såg det som en förbättring (kände mig väldigt positiv till ändringen :-D ) av algoritmen i Google där man såg att t.ex. GI-diet är samma sak som GI-metoden.

Nu är ju jag dock inloggad på Google men har har history avstängd och tom. Det har också alltid fungerat klockrent med Google när det kommer till att eliminera skillnad mellan "riktiga" sökresultat och egna. När jag nu loggade ut fick jag dock normala sökresultat utan uppgången. Det enda jag ser att det kan vara är Google Searchwiki. Kontroll i Google Searchwiki visar också att jag gjort en röst på vår huvudsida om GI den 27 november 2008 antagligen för att testa det (använder inte Searchwiki alls).

Så nu vet vi att Google Searchwiki påverkar åtminstone den personliga sökningen på Google.

Hur påverkar Searchwiki? Hur ändras sökresultaten?

Så hur ser påverkan ut? Mitt intryck från vad jag såg är följande:

  • Berör inte bara exakt sida du indikerat nöje av.
  • Berör även sidor som är besläktade kring nyckelord.

SearchWiki "rösten" på GI-metoden och GI för nybörjare för sökordet GI-metoden är vad som påverkat. Det ger när jag söker på Google.se med "sidor på svenska" markerat (några relevanta och intressanta sökord som faktiskt är bra trafikmässiga tog jag inte med):

Sökord Inloggad Ej inloggad
GI-metoden 1 3
GI-tabell 1 (+ en på 6) 5
GI-kost Ej topp tio Ej topp tio
GI-diet 1 1
glykemiskt index 1 5 + 6
GI-recept 6 6

Härifrån till generell påverkan handlar det ju bara lämplig algoritm för medelvärdesbildning av användare man vill värdera och utifrån något förtroende värde av dom.

Ny avancerad nyckelordsanalys möjlig

För den som är överambitiös kring sökord (vilket verkligen inte gäller mig som inte ens ids använda Google Trends eller göra annan nyckelordsanalys) är detta faktiskt ganska intressant... Det visar väldigt tydligt hur Google förstår släktskap mellan sökord.

Vi ser att Google på något plan menar att:

GI-diet == GI-metoden

Däremot gäller det inte GI-kost. Kanske är kost mer livsmedlen och diet och metoden schemat för att välja ut :-D

Så nu har vi dels detta som är nytt. Också för nyckelordsanalys vilken visar lite samma sak som jag uppfattar det men ändå men ändå med någon skillnad i antal dimensioner är ju Wonder wheel.

Wonder wheel ska du verkligen titta på om du inte redan gjort det. Häftig och spännande. Läs mer om den i:

0 kommentarer

Kommentera