Enligt Google: Adsense bättre än Adwords för annonsören

4/26/2009

Google har släppt ett whitepaper där de sammanfattar jämförande analys de gjort av olika delar av Google Content Network och Google Search Network:

Adsense bäst för annonsören

Jag läste inte hela pappret utan nöjde mig med sammanfattningen och några utvalda delar om vad som var mest intressant:

Adsense presterar riktigt bra för annonsörerna. Adsense är mer kostnadseffektivt för annonsören än Adwords.

Fast slutsatsen de gjort innebär egentligen inte att annonsören får lägre annonskostnad med Adsense. De pekar på att den möjlighet finns och är mer trolig. Jag ser det som att Adsense kräver att man lägger lite mer tid men att det betalar sig väldigt bra och det är den aspekten jag diskuterar här. Och det diskuteras med fokus på webbutiker.

Vad är "Google Content Network" och "Google Search Network"?

Om du inte har erfarenhet av Google:s annonseringslösningar förklaras här kort Google Content Network (Googles innehållsnätverket) Google Content Network är det nätverk av sajter som annonsörer kan nå via Google:s annonseringslösningar d.v.s. huvudsakligen Adsense på nättidningar, sajter med pressmeddelanden, sociala nätverk, bloggar m.m. Med Google Search Network (Google Söknätverket) avser man annonsering via Google Adwords där annonsen kommer bredvid Google:s sökresultat (t.ex. Google.se, Google.com o.s.v.).

Kring detta rekommenderar jag starkt att man läser informationen från Google:

Att Google Innehållsnätverket är bra är ingen överraskning

Det förvånande mig inte att Adsense för annonsören presterar bättre än Google Söknätverket. Mitt intryck vilket inte är formellt uppbyggt är att seriösa och stora Adsense-annonsörer kan delas in i tre grupper:

  1. Sajter som köper billig trafik och accepterar nästan vad som helst. T.ex. reklambyråer som vill visa "resultat" på kampanjsajter.
  2. Sajter som köper specifik trafik billigt och säljer den vidare dyrare t.ex. via affiliate.
  3. Webbutiker som söker seriös och meningsfull trafik att konvertera via försäljning av varor.

Grupp I kan knappast misslyckas och bjuder på vad som helst bara det är billigt. Poängen för dom är att visa imponerande siffror för kunder som inte kan något om området.

Grupp II representeras av väldigt kompetenta trafikmäklare och de köper inte om de inte får ut något.

Köp bra trafik till webbutiker

Den tredje gruppen söker kvalitetstrafik att konvertera till försäljning av varor. Nybörjare här blir ibland brända och känner inte att de får ut något av trafiken de köpt (lite förvånande och kanske felaktigt har jag fått för mig att det problemet i Sverige minskat senaste månaderna).

Orsaken är ofta att annonsörerna dykt upp på skräpsajter. Exempel är annonser på tunna sajter med några sidor gjorda bara för att visa Adsense-annonser. Varningstecken för sajter som inte ger bra trafik är:

  • Sajter har ett fåtal statiska sidor utan seriös design.
  • Inget namn eller företag finns tydligt angivet. Kontaktinformation är ofta bara en e-post-adress till sajten som heter "info" i sig.
  • Irrelevanta länkar till andra tunna sidor förekommer.

Seriösa köpare som går vidare lär sig att filtrera bort skräpsajter och få kvalitetstrafik. Dessa ökar kontinuerligt sina inköp och konverterar bättre och bättre över tiden.

Lite extra arbete med Google Innehållsnätverket jämfört med Google Söknätverket

Arbetsinsatsen är i varje lite högre än för Google Söknätverket eftersom du med Google Innehållsnätverket behöver se till att välja nyckelord, budgivning och/eller filtrera fram bra sajter att annonsera. Google Söknätverket är lättare eftersom du vet vad du får. Därmed går fler och bjuder på Google Söknätverket och priserna blir högre.

Annonsören som lägger tid på Google Innehållsnätverket får därför bra trafik till lägre priser jämfört med google Söknätverket. Samtidigt för webbutiker i svenska språkområdet är det inte så mycket arbete krävs. Nu när ekonomin är lite mindre blir allt fler webbutiker motiverade att lägga några dagar på att se sig runt efter lika bra eller bättre trafik som är billigare:

Andelen Adsense-annonsörer som inte är nybörjare ökar därför. Eftersom Adsense generellt är väldigt prisvärd trafik kommer de heller inte sluta köpa.

Prisvärd annonsering kommer fortsätta att växa

Nu driver Google Innehållsnätverket driver nästan 20% av totala trafiken som konverterar enligt rapporten från Google. Jag tror att en ökning är att vänta under åtminstone de kommande två till tre åren allt eftersom fler och fler annonsörer söker den mer kostnadseffektiva trafiken Adsense ger jämfört med Adwords.

Samma ökning menade jag generellt att de lite sämre tiderna skulle leda till på hela svenska mediemarknaden. Köper du trafik från en stor tidning vet du ungefär vad du får men du betalar ganska ordentligt. Orsaken är att de har jämfört med mindre nättidningar enorma kostnader i lokaler, höga fasta löner för skribenter, egen IT-avdelning och en massa chefer med hög lön. Kostnaden kan gå att reducera ner till 2% - 50% av kostnaden mot dyrare alternativ om man är beredd att lägga ett par tre timmar på att hitta bättre alternativ.

Fenomenet diskuterade jag tidigare mer omfattande i:

Åtminstone för min del har det också visat sig korrekt. Utan att lägga mer tid på att försöka få annonsering (d.v.s. fortsatt 0 timmar) får jag fler och fler förfrågningar.

0 kommentarer

Kommentera