Betydande förändringar i Google

5/16/2009

Google upplever jag har gjort radikala och omfattande förändringar i algoritmerna samtidigt som de lanserat nya produkter och förändrat befintliga. Många av dessa är mindre och välkända även om de fortfarande är färska (t.ex. att de visar Google Profiler i Universial Search) och berörs inte här. Istället sammanfattas de jag upplever som mest betydande och direkt påverkar trafik. Andra ändringar känns olämpliga att blogga p.g.a. missbruksrisk och dessa håller jag därför för mig själv. Det jag tagit upp är mycket användbart men kan knappast användas oseriöst.

Faktiskt tror jag att vad vi ser är första steget i ett paradigmskifte som kan visa sig enormt värdefullt för hela internet.

Allt bloggat om uppdateringen

Alla inlägg om uppdateringarna är länkade nedan i kronologisk ordning. Dokumentation av fler förändringar och analysdiskussioner av dessa finns än som tas upp här.

1. Ett samlat koncept för webbsökning med Google?

Jag har ju ett antal gånger särskilt senaste åren spekulerat att det börjar bli dags för Google att knyta samman säcken. Tjänster och funktioner spretar ut mer och mer även om man som jag försöker följa det systematiskt är det svårt. Samtidigt finns där enorm styrka. Vad som krävs är ett gemensamt enkelt gränssnitt för sökning. Det låter så enkelt men är mer än vad jag skulle klara att göra i närheten av bra.

Search Options tror jag är Google:s första tydligt både synliga och signifikanta steg mot detta.

Och det känns väldigt starkt. Över all förväntan för ett första försök.

2. Algoritm för Google Bloggsökning radikalt ändrad

För Google Bloggsökning beräknas nu sökresultaten radikalt annorlunda:

3. Nuhet och färskhet får ökad betydelse

Information som har med ögonblicket att göra - Nuhet - får allt större utrymme på nätet. Google har kommit med flera nya funktioner för att möta upp. En avancerad omfattande analys finns i:

4. Ändrad värdering av länkar får spridd betydelse

Google hanterar färska inlänkar från inlägg som antas vara färska (d.v.s. berör något just nu) till andra färska inlägg annorlunda. Dessa indexeras snabbare och får påverkan direkt åtminstone under "färskhetsperioden". Detta påverkar åtminstone Google Bloggsökning och Search options. Även om direkt effekt är begränsad dit tror jag det sprider sig indirekt:

  1. Att betalda sökmotorvänliga länkar hos stora publicister minskar i betydelse.
  2. Att bloggpostningar ökar i betydelse.
  3. Sannolikt indirekt att bloggpostningar av högre kvalitet värderas tydligt högre avseende utlänkarna genom att dessa ju gynnas av föregående.
På samma sätt kan man tänka sig att forum gynnas. Betänk här att Google nu länge klarar att ta fram mycket information av forum-användare så de kan lätt identifiera forumanvändare som varit aktiva länge. "

Läs mer i:

5. Wonder Wheel

Google har introducerat Wonder Wheel som grafiskt visar hur nyckelord är besläktade med varandra. Detta kan vara väldigt användbart för publicister. Läs mer i:

6. Vad döljer navigeringen f(^_^)

En del saker här är självklart. Tydligt värde för informationssökaren o.s.v. Annat väckte lite förvåning. Men jag tror jag förstår detta nu - en bit på vägen. Här uttrycker jag mig väldigt flummigt och omständigt. Se det som en personlig anteckning som du inte behöver läsa. Ev. klarar du att se det själv.

Intressant är att det gav mig ett nytt perspektiv på vad Google värderar och hur. En komponent i detta hade jag sett möjligheten sedan länge kring värdering av faktorer på sajter och hur värdering av undersidor kan beräknas för påverkan av ranking avseende vad de länkar. Här kan man nu se att Google driver trafik mot dessa vilket fick mig att tänka mer...

Jo mer jag tänker på det desto värdefullare och robustare tycks mig denna faktor. Därför att mycket större möjlighet finns att värdera hur seriösa till respektive realiserad faktor associerade entiteter är.

Har jag rätt och också att Google i så fall sett det kommer det lösa massor av problem för dem och mycket robusta sökresultat. Därför vad man kan få att trilla ut ur det där tror jag är ett väldigt bra filter för att sortera ut andra sajter att i sin tur värdera utlänkar från. Och där mycket mindre av de "korrumperingsproblem" som finns för traditionellt värderade länkar finns. Fullständigt enormt värdefullt säger jag.

7. En till metod för nyckelordsanalys

Genom att SearchWiki nu påverkar sökresultat när du är inloggad blir en ny typ av sökordsanalys möjlig. Läs mer i:

8. SearchWiki påverkar åtminstone personligsökning

Personligsökning sätts nu utifrån SearchWiki. Jag gissar också att man antingen redan tar in eller kommer ta in data till de "riktiga sökresultaten". Läs mer i:

9. Google försöker identifiera Reviews (recensioner)

Recensioner kan man nu välja att söka specifikt via Search Options. Mycket intressant:

"Hur anger man för Google att det är en recension?
Är en anledning till detta sökalternativ att Google vill få fler att göra recensioner för att ev. lyckas minska andelen betalda "recensioner" och få en till datakälla för hur webbutiker ska ranka?"

Läs mer i:

Hur identifikation sker bör vara via mikroformat:

10. Google Custom Search stödjer mikroformat

Google Custom Search har också uppdaterats med nya funktioner. Där har vi bl.a. något som kallas Custom attributes som jag gjort ett test av här:

11. Google Nyheter uppdaterad

Google Nyheter åtminstone för engelska och svenska har uppdaterats. Nu använder jag inte Google Nyheter ofta så om de ändrat något i algoritmen eller annat mindre synligt vet jag inte. Men utseendet är uppdaterat:

Även inkluderas nu filmklipp från Youtube.com:

12. Nytt i Google Friend Connect

Nu finns en gadget till Google Friend Connect som gör det möjligt för läsarna att rekommendera vad på sajten de gillar bäst:

"By placing recommendation buttons next to photos, articles or other content, visitors can recommend specific items to others with the click of a button. Your most popular items will surface to the top of the recommendation list."
Från: Let visitors recommend your content

Jag har tittat mycket lite på Google Friend Connect men upplever att Google tydligt försöker föra ut den. Själv hoppas jag relativt snart kunna införa Google Friend Connect på viktiga sajter därför att:

  • Den prioritering Google gör pekar på att det kan vara viktigt på längre sikt för integration mot Google.
  • Det känns som att vissa saker kan ge visst värde för besökaren.
  • Information det ger mig kanske kan användas till att förbättra innehåll och rätt prioritera vad som behöver bli bättre.

13. Adwords får nytt gränssnitt

Alldeles nyligen gjorde Google ett nytt gränssnitt till Adwords publikt för att feedback. Information och möjlighet att titta på det har vi här:

14. Google Squared - Nytt utseende på sökresultat?

Google experimenterar med nytt utseende på sökresultaten. Det hela kallas Google Squared och ska enligt BBC News bli publik troligen under juni. Google Squared visar sökresultaten i ett format som likar ett spreadsheet d.v.s. det delas in i rutor. Jag har inte sett Google Squared än (har inte tittat på något filmklipp heller) så jag kan greppa det fel men en möjlighet jag ser är ökad integration mot alla Google funktioner som finns för beräkning (fungerar bra även med enheter), omvandlingar och dyligt. Samt naturligtvis att integrera sökresultat med varandra för att få ett tredje. Det hela handlar också om fakta skriver BBC News som citerar medarbetare hos Google som presenterat produkten.

Läs mer:

15. Övrigt

Givetvis är det ok att rapportera om de problem med prestanda som ibland verkar uppstår kring uppdateringarna Google gör. Reuters nyhet är emellertid pinsamt oseriöst och bland det värsta jag läst. Fast då är Reuters inte en nyhetsbyrå jag normalt läser - Just därför att nätet givit mig möjlighet att välja bort skräp. Läs mer i inlägget nedan. Sannolikt (hum...) kanske just de där uppdateringarna har något med uppdateringen att göra:

Det är lite lätt turbulent runt Google Books och Bonnier just nu:

Google Product Search for Android lanserades 23 April 23, 2009 (datum för postning på Google Mobile Blog) och har nu fått stöd för "Barcode Scanning". Knappast omedelbart intressant för annat än ett fåtal gissar jag. Men integrationen mellan Google på nätet och ett föremål i den fysiska världen man bär med sig i vardagen är långsiktigt intressant. Allt som rör köp är givetvis särskilt intressant.

Mer på Google Mobile Blog:

Själv köper jag ny mobil när den gamla går sönder och min (kanske 3 år) ska väl klara en 3 år till hoppas jag. Så om inte Pryltrend.com blir lånad en Android är det ingenting jag kommer testa under överskådlig framtid.

Apropå Google Youtube upplever jag att Google nu mer tydligt proaktivt filtrerar innehåll efter vissa typer av copyright-skyddade material. Här har jag bl.a. sett att Youtube tar bort ljud för viss musik som är skyddad och där tillstånd saknas. Det här kan tänkas ha funnits tidigare men att jag missat det. Hur som helst är det utan någon tvekan mycket klokt av Google att prioritera detta. Inte en dag för tidigt. Youtube.com kan annars tror jag bli en belastning.

Ett Google Analytics Data API har nu kommit. Det gör det enkelt att hämta data från Analytics till olika applikationer. Vid en ytlig snabb titt ser det ut att vara en säkrare lösning än att som nu exportera data i e-post (som ju enkelt kan manipuleras utan möjlighet till upptäckt).

0 kommentarer

Kommentera