Google Custom Search uppdaterad med mikroformat

5/17/2009

Det ser ut som att Google prioriterar utveckling av befintliga produkter förutom allt övrigt nytt. Ett exempel är Google Custom Search (ett bra exempel på hur du har nytta av Google Custom Search är Projekt Runeberg) som byggts ut. Intressant är stödet för mikroformat.

Jag har inte tittat på mikroformat mer än några timmar totalt. Därför kan säkert fel och missuppfattningar finnas. Se inlägget (vilket det också är liksom nästan allt här) som en personlig anteckning avsedd för min egna framtida nytta.

Google Custom Search stödjer mikroformat

Via mikroformat (förklaras längre fram) får man nu möjlighet att delvis styra hur innehållet visas i sökresultaten från Google Custom Search. Generellt tycks Google prioritera upp mikroformat och än så länge är det väldigt inriktat mot recensioner. Informationen från Google jag läst om mikroformat i Google Custom Search pekar dock på det för sajtsökningen stöds på allt material.

Vad Google Custom Search åtminstone idag kan visa extra är:

  • Sammanfattning du angivet.
  • Thumbnail (liten bild).
  • Betyg.
  • Priser.

Mer att läsa finns på Google:s officiella blogg:

Det är mycket möjligt att detta bara stöds på engelska. Läser man Marking up structured data skriver man nämligen:

"Note: We currently support this structured content in English only".

Oavsett detta stämmer eller inte är det rimligt att utgå från att det kommer stöd för svenska nätet om ett tag. Dessutom kommer det åtminstone för de av mina publiceringsplattformar där det är aktuellt ta tid att införa.

Vad är mikroformat?

Mikroformat är ett standardiserat sätt att ange information på en webbsida. Det gör det möjligt för andra än människor att förstå vad något är. Svenska Wikipedia förklarar det som:

"Genom att använda sig av attribut som rel och class kan man skapa en återanvändningsbar syntax för information som ofta upprepas."
Från: Mikroformat

Och ger som exempel på typ av information adressuppgifter, kalenderuppgifter och geografisk. Komplett information hittar du hos Microformats.org:

Hur hanterar Google mikroformat?

Stöd i Google är väldigt nytt och kommer säkert förändras många gånger. Just nu är det generellt om jag tolkar saker rätt (men kan ta fel) bara inriktat för att stödja recensioner och personer där det viktigaste är definierat på sidorna nedan. Notera kring det att stödet kanske är bredare specifikt för Google Custom Search.

För företag och organisationer skriver Google:

"Google is experimenting with markup for business and location data, and currently we recognize business data included in reviews."

Data som går att ange finns i:

Exempel: Mikroformat för recensioner

Jag gjorde utifrån information om mikroformat från Google och standarderna på Microformats.org en översikt över de datafält jag bedömer som initialt intressanta för mig. De viktigaste sidorna var:

Förutom mikroformat ("microformats") stödjer Google också något som kallas för RDFa (RDFa i Wikipedia) vilket jag inte tittade så mycket på eftersom mikroformat känns mycket bättre (lättare att införa i plattform).

Attributen (item o.s.v.) går att ange i olika typer av taggar. Det är det som är poängen med mikroformat framför RDFa om jag förstått saker rätt. I min översikt använde jag div och span eftersom Google gjorde det.

Att kommentera "summary" specifikt kan vara intressant. Google har inte angivet att de stödjer "summary" men använder det i exempel. Information på Microformats.org för hReview anger att "summary" ska vara titel för testet. Det verkar rimligt att anta att Google därför struntar i "summary" och läser page title som vanligt (<title>).

Notera att fel säkert kan finnas nedan och jag har inte testat exemplet. En minnesanteckning och varken mer eller mindre.

<div class="hReview">

/****************************
 item
 Om produkt.
*****************************/
<span class="item">

/*
Namn på produkten.
*/

<span class="fn">

</span>

/* Slut: "item"
</span>

/---------------------------/

/****************************
 rating
 Betyg på produkten.
 Skala: 1 - 5. 
 Sämst: 1
 Bäst: 5
****************************/
<span class="rating">

</span>

/*
 För betyg stödjer Google även:
 average Genomsnitt av flera sätta betyg.
 count  Totalt antal betyg.
*/
 
/---------------------------/

/****************************
 dtreviewed
 Datum när produkten recenserades.
 D.v.s. inte datum för publicering.
 Måste finnas. 
 Ska följa ISO8601.
 Exempel: 2009-05-15
 ISO8601 har fler möjligheter. 
****************************/
<span class="dtreviewed">

</span>

/---------------------------/

/****************************
 summary
 Titel för testet.
****************************/
<span class="summary">

</span>
/---------------------------/

/****************************
 description
 Hela testet.
 Kan innehålla HTML.
****************************/
<span class="description">

</span>

/---------------------------/

/****************************
 reviewer
 Person som testat/skrivit recensionen.
 Saknas namn ska: 
 "anonymous" utan 
 anges.

 reviewer vcard

 Det går också att ange ett vCard. 
 I så fall används 
 "reviewer vcard"

 Google stödjer fler än dessa: 
 google.com/support/webmasters/
 bin/answer.py?answer=146646

****************************/

<span class="reviewer">

</div>

/* Slut: "hReview" */
</div> 

En första implementation av detta går att se i Willys Olivolja extra jungfru är härligt smakrik förklarad i Exempel: Mikroformat och recensioner.

0 kommentarer

Kommentera