Utökning av dokumentation av uppdateringar/utbyggnad av Google

5/18/2009

Listan jag har över förbättringar, utbyggnader och helt nya saker överhuvudtaget inte dokumenterade här på bloggen är riktigt lång. En del är sådant jag avstår från att kommentera då inte ser att seriöst värde kan byggas via kännedom men att jag inte helt kan utesluta missbruk men det gäller väldigt lite och troligen är jag över-försiktig.

Egna bloggpostningar för saker och ting sker inte längre då kärnan i Google-v3 redan visats upp. Istället fyller jag nu på huvudsidan där det sammanfattas. Nytt där är under dagen (notera att numreringen förändras därför att jag fyller i från slutet och nedåt undantaget Övrigt som kvarstår sist):

  • 10. Google Nyheter uppdaterad
  • 11. Nytt i Google Friend Connect
  • 12. Adwords får nytt gränssnitt

Även Övrigt fylldes på lite: preview-verktyg för Google Books (jag ser inget värde för mig och jag tas nog bort i nästa uppdatering), kort om Google Books och Bonnier och om Barcode Scanning i Android.

Värdefull förbättring av Google

Tja vad ska man säga? Jag är då riktigt imponerad (nästan Madonna-imponerad = Alltid ledande oavsett ålder & Fångar alla nya trender men lagom i tiden för penetration i bredd). Det handlar ju inte bara om det här vi pratat om som gemensam paketering, lyfta fram värde o.s.v. Utan också precis som förra gången Google imponerande: "Varumärkeströtthet" (eller vad man ska kalla det) och Negativa fibrationer från vissa undergrupper på nätet. Förra gången fick uppläxande Teknik-Google gå ut från scenen ett tag och en förvånande kompetent Social-trevlig-Google dök upp. Social-trevlig-Google gav webmasters information istället för bullor, svarade på frågor och tillförde värde till mindre och medelstora aktörer som innan kände sig illa behandlade. Blev väldigt bra för alla vi mindre publicister, alla som sökte information och Google - Hela nätet blev mycket seriösare.

Den här gången kom Social-trevlig-Google först ut och gav traditionella tidningar på nätet en massa bra information, gav dem uppskattar jag massor av gratis trafik från Google utan krav på positiv feedback från läsarna (Search Options skickar trafik direkt till nyhetssökningen och dessa aktörer fyller upp för allt jag sett 100% av tidslinjerna). Det är en kostnad Google tar därför att det är inte vad folk helst vill ha.

Det fungerade inte dels tror jag därför att många av tidningarna (amerikanska) inte orkar släppa föreställningen att deras nyhetsrapportering (tillskillnad för reportage i övre delen av de seriösa tidningarna) redaktionellt är sämre än alternativ som läsarna nu upptäckt. Vidare tror jag att Google bjuder till för mycket vilket får ägarna att tro att de kommer fortsätta få en massa trafik utan utökad kvalitet genom att klaga och bedriva oseriös nyhetsrapportering om Google.

Men då dök Teknik-Google upp istället och tror jag löste massor problem samtidigt som det fick in internet på en väg till något bättre. Teknik-Google fick gå ut hårt den här gången och öka på kvalitén både "normalt" och så kompensera ordentligt för extra ej kvalitetsdriven trafik utökad till stora amerikanska tidningar (utifrån en motivering framställd av tidningarna byggd på deras tryckta upplaga där ju just de samma tidningarna är 100% av populationen och "framtvingad" via ännu mer oseriös nät-nyhetspublicering av samma tidningar) så att Google-användarna inte blir missnöjda.

0 kommentarer

Kommentera