Pusha dominerar svenska internet

3/31/2008

När Sovrat startades lekte jag runt en hel del med det. Det grundläggande konceptet var som Martin Lindkvist då uttryckte det också tilltalande:

    - Tanken med Sovrat är att alla kan vara med och hjälpas åt att visa upp det bästa på webben. Eftersom makten ligger hos användarna saknar sidan någon särskild inriktning. Kategorierna är utformade så att det mesta ska passa in där, vi har dock väldigt specifika kategorier vilket ställer till en del problem så detta är något vi kommer ändra på ganska snart.

Men problem var att det för mig som sökte trafik var för litet. Exakt samma problem fanns med konkurrenterna: Vigillar, Digga och Hypa. Min reflektion och råd till branschen var att man skulle konsolidera. Det var nödvändigt eftersom så många sociala nätverk fanns samtidigt som svenska språkområdet på internet är litet. Besökarna blev helt enkelt för utspridda och potentialen blev låg samtidigt som den sociala funktionen inte utvecklades.

Pusha från Sovrat & Digga
Sovrat tog mig på orden och det Pusha vi har nu är en sammanslagning av Sovrat och Digga. Nu när jag flera år senare återigen tittar på Sovrat eller Pusha.se som adressen numera är märks det och är härligt potent:

  • De "gamla" sociala nätverket från Sovrat och Digga kompletterar och stärker varandra när det kommer till intressen och kunskap.
  • Antalet användare på Pusha är mycket större än det var förr på Sovrat, Färskpressat och Digg förr.
  • Sajten har kvar den föredömliga enkelheten från Sovrat (snarare än Digga) hade men är nu kompletterad med fler kraftfulla funktioner t.ex. för vänner.

Pusha är bra för alla
Pusha är inte bara är bra eller mycket bra utan mycket bra på flera sätt:

  • Potentialen för publicister att få kunniga läsare är hög. Faktiskt finns mycket litet på nätet förutom Google med samma potential.
  • Användaren av Pusha får kvalitetstips på bra sajter med seriöst rådgivande röster.

Ett bra exempel min blogg här (SEOTaktik.com) som den 26 mars fick totalt 25 unika besökare av totala 45 från just Pusha.

Vad som gav trafiken var en nyhetsbloggning om att Google ändrat reglerna för Adsense kräver en sekretesspolicy. Fakta och tips vid sidan om nyheten gav värde till alla publicister som använder Adsense.

Pusha, Google och nya sajter
Först på andra plats kom antalet besökare från Google med så få som fem stycken. Att Pusha ger mer än Google gäller givetvis långt ifrån alltid eller alla sajter. Jag har webbsajter som Google ger flera tusen unika besökare per dag vilket Pusha absolut inte klarar.

För en nystartad blogg, webbutik eller informationssajt är det emellertid svårt att få besökare från Google eftersom Google inte bara kan "lita" på nya sajter. Pusha där människor bedömer och tipsar finns inte detta problem på samma sätt. Pusha är därför en mycket värdefull sajt för nya publicister.

Lika värdefull för Google
Värdet för Google.se att använda Pusha som parameter när sökresultaten ska beslutas bedömer jag bör vara mycket högt. Länkarna är sökmotorvänliga och inte minst är struktur & hierarki på Pusha är föredömligt gjord för att förenkla för en sökmotor. Sajten fördelar meningsfulla vikter som påverkas av popularitet och ålder:

  • Tips som får många röster når först sajtens utsida där de 15 mest populära tipsen just då ligger.
  • En sajt som nått utsidan vandrar sedan bakåt i en hierarki där varje undersida har 15 tips.
  • Ju fler som tipsat desto fler länkar från tipssidan från användarna vilket också kan påverka "tyngden".

Faktorerna ovan är de som jag bedömer att Google idag utnyttjar emellertid finns förutsättningar även för att utnyttja mer även om det är svårt att bedöma om det sker (det bör i så fall röra undantag och kvalitetsfilter som man som seriös användare typiskt inte ser). De användare som "pushat" ett tips kommer länka denna sida från en egen åldrande hierarki vilket möjliggör:

  • Att sökmotorn (om den vill) kan hantera promiskuösa användare.
  • Särbehandla användare med onormalt få röster.

Varje tipssida pekar via interna länkar de användare som Pushat den. Mitt intryck är också att Google värderar länkar från Pusha och då i väsentlig för tips som fått många röster och nått första sidan. Hur snabbt positiv verkan på SERP minskar minskar (om det alls sker) kommer dock variera också med andra faktorer som inte har något just med Pusha att göra.

4 kommentarer
Christian sa...

Jag tror det är så att det är endast de länkar som nått första sidan som inte har nofollow.

Jag är dock skeptisk till att det är så mkt googlejuice i länkar från pusha. Vi ar väldigt många första sidesträffar från pusha till Disruptive och det ger inget alls.

Jag gjorde ett inlägg i höstas som nog generade ca 300 inklick på några dagar, ni kan läsa mer här:http://disruptive.nu/2008/01/18/pushase-nagra-spaningar/

2008-04-01 00:21
Anonym sa...

Vem bryr sig i att bygga PR? Inte jag som söker ranking åtminstone :-)

Hur sociala nätverk tar för dig avseende en SERP kommer bero på flera faktorer som kan vara ganska tydligt mellan ämnesinriktniong på sajter, hur sajterna är strukturerade och hur länkprofilerna på dem ser ut i övrigt förutom faktorer lokala för det sociala nätverket.

2008-04-01 00:39
Anonym sa...

Jag får också bra med trafik från Pusha. Men så pushar jag bara det bästa från min sajt :)

Tack, Pusha, för att ni finns! Fler bloggare borde upptäcka er.

2008-04-01 19:50
Anonym sa...

Stort tack för din trevliga Pusha-artikel Hans!

@ Christian: Ja, det stämmer angående 'nofollow'.

@ Jack: Tack själv! :)

2008-04-02 00:35

Kommentera