IDG Internetworld om affiliate

3/28/2008

Internetworld har en helt ok artikel publicerad på IDG.se om affiliate: Betala enbart för resultatet. En intressant och lika bra översikt som någon annan artikel om ämnet. En alldeles utmärkt artikel för den som funderar på sin strategi för 2008 och tänker börja bearbeta affiliatenätverken.

Följande som David Bothzén på Agent Interactive säger i artikeln är värt att tänka på för annonsörer:

"Textlänkar har i regel mycket högre konverteringsgrad än banners. Man ser banners som reklam och textlänkar som redaktionellt innehåll. Folk börjar bli blinda för banners."

Det gäller för den delen generellt och inte bara avseende affilitate. Textlänkar är tydligt bättre reklam än banners. Inte minst gäller det genom att textlänkar ofta ger bättre relevans mellan sidan med annonsen och annonsörenssida.

Ta acceptabelt betalt för din trafik!
Få anledningar finns idag till att inte använda affiliatenätverken om man är annonsör. För publicister behöver man däremot tänka till så att man inte säljer sin trafik för skambud ;-D

Svenska nätet växer hela tiden i antal webbsajter samtidigt som antalet surfare står mer eller mindre still. Om du ökar i antal besökare innebär det därför mycket tydligare idag att värdet av din trafik ökat mer därför att det blir svårare och svårare att samla samma antal besökare från ett konstant antal webbplatser att skicka till annonsören. Det kanske lät komplicerat men funderar du på det ett tag är det ganska självklart.

7 kommentarer
Unknown sa...

Och vad är acceptabelt betalt tycker du Hans? Vi vet alla att CPM-annonsering suger, och att den aldrig någonsin når ut till bloggarna hur som helst. CPC-annonser likaså. Ett klick för ett par spänn är inte mycket att stå efter för de flesta bloggare.

Men att få betalt när man har skickat en kund till en annan sajt är värt mycket pengar för annonsören, och fungerar fint för de sajter som arbetar seriöst med affiliatemarknadsföring.

Allt handlar om konvertering. Kvalitativ trafik ger bra konvertering, och det är jut nischade bloggar och sajter som kan leverera kvalitativ trafik. Jag tycker att du ska pröva det. Nyfikenvital och GI Viktkoll borde vara ett utmärkt första samarbete.

Däremot skulle det aldrig fungera att försöka ragga bankkunder på Nyfiken Vital. Det gäller, som affiliate, att välja sina program med omsorg.

2008-03-28 12:55
Anonym sa...

Tja se det så här. GI Viktkoll har gjort en investering i IT-plattform och innehåll. Vi har gjort samma sak så gärna att jag delar deras intäkter första året.

Sedan kring vad som är rimligt. Jag konverterar riktigt fint på hela området GI sedan är det svårt att se just vad GI ger.

Ska jag dels lägga tid på att sätta mig in i en affiliate lösning när jag redan tar in bra med pengar och sedan riskera att den driver bort intäkter får man betala åtminstone en summa första månaden.

Är det intressant. Tja de är redan affiliate med mer eller mindre alla publicister så det måste väl vara nog.

2008-04-10 19:22
Christian sa...

Är man en sida med auktoritet behöver man verkligen inte acceptera cpa marknadsföring. Då skänker man faktikst bort en del av värdet till annonsören.

Man bör istället sträva efter att hitta andra lösningar för annonsören där man bättre kapitaliserar på sin egna auktoritet men också en bättre lösning till annönsören

Detta innebär dock en säljkostnad som man måste räkna med men klarar man av det ökar värdet på ens egna sajt och man tillför mkt mer värde till annonsören!

2008-04-10 22:26
Unknown sa...

Hans först. Som jag ser det ska man aldrig lägga alla ägg i samma korg. AdSense (CPC) kan vara riktigt dåligt när annonsörerna inte längre konkurrerar om pris. Affiliate-program (CPA eller CPO) är bara bra om ens besökare faktiskt köper något (det gör de hos mig) och CPM kommer faktiskt väldigt sällan på tal för bloggar och nischade sajter.

Min GI-sajt har åtskilliga tusen sidvisningar om dagen, drar in en OK, men alls inte tillräckligt bra peng via AdSense, som kompletteras av en CPA-peng som affiliate. Dessutom kommer även de besökare som har vandrat vidare och registrerat sig någon annanstans ändå tillbaka.

Jag vet amerikanska webbshoppar som är affiliates åt andra webbshoppar i samma bransch och som dessutom kör AdSense. Tankarna kring hur de jobbar är att antingen tycker kunderna att deras utbud och priser är tillräckligt bra, och då köper de något. Annars vill de faktiskt vara med tjäna pengar på att kunderna väljer någon annan webbshop.

Nyfiken Vital saknar tjänster som finns på andra sajter. Om nu besökarna förr eller senare kommer att regga sig för att testa tjänsterna från andra sajter, så kan det väl vara OK att tjäna en hacka på att hjälpa dem dit.

2008-04-10 23:00
Anonym sa...

Så kan det vara,

Men vem har sagt att jag bara har Adsense? Det finns fler alternativ än affility.

Tjänar gärna pengar på den affären men priserna ska upp för att jag ska prioritera tid. Som jag ser det om man delar intäkten mer tilltalande för mig förlorar inte affility aktören något på det då de inte fått de affärerna annars och de just här i alla fall inte påverkar kostnaden.

Också har jag andra annonsalternativ jag väntat med. Jag kan t.ex. dra ner riktpriset för fast annons där.

Grejen här vilket också kanske gör att våra referenssystem är olika är att specifikt bara på ett fåtal av artiklarna för "GI-metoden" d.v.s. inte alla eller någon av nyheterna ligger jag ganska tydligt högre än 1000 sidvisningar per dag.

2008-04-10 23:06
Unknown sa...

Det tar 10 minuter att lägga in en textlänk med nofollow som öppnas i ett nytt fönster.

Vad ska du ha för timpenning på det Hans?

2008-04-11 10:53
Anonym sa...

Är det sista en seriös kommentar? Är det så du rekommenderar att man ska bedriva verksamhet?

Jag vet inte hur du tycker att era kunder ska bedriva affiliate men jag kommer inte rekommendera en aktör utan att vi innan testat produkten eller tjänsten redaktionellt oberoende. Sådant tar tid också tid.

Vidare kommer inte reklam i bästa positionen vara kostnadsfri utan tar utgångstrafik från andra annonslösningar.

Förövrigt vet jag heller inte om det är lagligt att göra som du föreslår och själv gör med på din blogg affiliate. Jag tror inte det är tillåtet att ha affiliate så redaktionell text.

Nummer tre är jag inte på något sätt övertygad om att GI-Viktkoll är särskilt bra på att konvertera den trafik de får till kunder. Det är något jag i så fall behöver titta på innan. Faktiskt känner jag mig tämligen skeptisk här. De har mer eller mindre alla publicister på nätet som blivit affiliate men ändå verkar det inte räcka till.

2008-04-11 14:19

Kommentera