Vad Google menar med kvalitetsresultat

3/21/2008

I den här bloggpostningen (Google Analytics - Godkänna datadelning) jag gjorde citerade jag följande från Google:

Kommer datadelning att direkt påverka rangordningen för mina naturliga sökresultat, kvalitetsresultatet eller annonsplaceringen?
Från: Vanliga frågor om datadelningsalternativen i Google Analytics.

Vad Google menar med sökresultat och annonsplacering tror jag mig veta. Kvalitetsresultatet var dock en term jag inte kände igen. En snabb sökning på Google gav dock svaret:

Kvalitetsresultatet för Google och söknätverket är ett dynamiskt värde som tilldelas varje sökord. Det beräknas med hjälp av flera olika faktorer och mäter hur relevant ditt sökord är för din annonsgrupp och för en användares sökfråga. Ju högre kvalitetsresultat sökordet har, desto lägre är det lägsta budet och desto bättre blir annonspositionen.
Från: Kvalitetsresultat för Google och söknätverket.

Det här är med andra ord Google system för att motverka att webbplatser inte ska kunna köpa trafik som är irrelevant. Givetvis är det mycket viktigt att folk når något vettigt när de klickar på en annons för att de inte ska tappa förtroendet för Adwords och Adsense.

Ännu mer om kvalitetsresultat från Google
Vad är "kvalitetsresultat" och hur beräknas det?
Hur används sökordets kvalitetsresultat?

0 kommentarer

Kommentera