Google Analytics - Godkänna datadelning

3/20/2008

Google Analytics frågade mig när jag loggade in om jag ville dela data med Google. Jag utgick från att jag redan delade allt data från Google Analytics med Google :-D

Mer information om det hela finns att läsa här hos Google: Vanliga frågor om datadelningsalternativen i Google Analytics. Intressant för läsarna av den här bloggen är följande:

Kommer datadelning att direkt påverka rangordningen för mina naturliga sökresultat, kvalitetsresultatet eller annonsplaceringen?

Dina webbplatsdata kommer inte att användas så att de påverkar de naturliga sökresultaten, kvalitetsresultatet eller annonsplaceringen. Samlad information från många kunder kommer att användas för att förbättra våra produkter och tjänster.

Detta kan man ju bara tolka på ett sätt (?): Google Analytics för en webbplats påverkar inte dess ranking. Och har troligen aldrig heller påverkat sökresultaten. Det hade ju jag hoppats och trott att det gjorde. Jag menar får man mycket spontana länkar känns det ju mycket positivt att dela data för att visa upp detta för Google.

Mer om Google Analytics
Google Analytics är ett verktyg som Google äger. Det samlar in statistik om besökarna. Google Analytics är gratis. Den officiella bloggen om Analytics finns här.

Följande artikel i Google hjälpen rekommenderas: Improving the quality of your report’s data.

0 kommentarer

Kommentera