Google Universal Search: Statistik från comScore

3/30/2008

Den 16/5 2007 gick Google ut med sitt koncept Universal Search. Universal Search är vertikalsökning med specialisering beroende av vad man söker t.ex. något av följande:

  • Film.
  • Bilder.
  • Bloggar.
  • Egen e-post.
  • Orter på kartor.
  • Nyheter.

En viktig komponent i Google Universal Search är personalisering. Sökresultaten anpassas mot enskilda informationssökares behov. Googles "huvudsökresultat" d.v.s. Google.se för svenska nätet kan också visa sökresultat från specialiserade sökresultat. Nedan ser vi några specialiserade sökresultat som går att söka specialiserat mot på Google.se:

Statistik: Google Universal Search
comScore har nu släppt statistik som uppskattar betydelsen av Google Universal Search just nu:

  • Av sökresultaten hade 17% ett "universal result".
  • 16% av Google-klick från en sida där ett "universal result" fanns.
  • 14% av betalda klick (d.v.s. Adwords) kom från en resultatsida med ett "universal result".

Pressmeddelandet med mer information finns att läsa här: Universal Search: a First Look at the Data.

Vad betyder det här?
Det första man kan konstatera är att Google Universal Search utvecklar sig snabbare än åtminstone jag trodde. Däremot kan man nog ännu inte säga att förståelse av Google Universal Search ännu på något sätt är kritiskt. Snarare tvärtom och att det inflytande kunskap respektive anpassning mot algoritmen kanske minskar.

Resultaten indikerar också att Universal Search kan innebära att kommersiella träffar, d.v.s. särskilt Adwords, i förhållande till organiska träffar minskar i antal. Det är heller inte orimligt och man kan som ett (av många möjliga) exempel illustrera det med att Googles bildsökningen kan minska trafiken som går ut på en Adwords-annons för en fotosajt i webbsökresultaten för foto, bild m.fl. sökord.

Mer om Google Universal Search
Universal search: The best answer is still the best answer. The Official Google Blog. Bloggpostning Google publicerade samma dag Google Universal Search blev publik.
Distilling Universal Search. Searchenginewatch.com. Utmärkt analys av vilken betydelse Google Universal Search kan få.
Vertical search. Wikipedia. Allmänt om vertikalsökning.
Will Universal Search Mean Universal Domination?. Searchenginewatch.com. Kommentar från samma dag Google gick ut med Google Universal Search.
Google Begins Move to Universal Search. Google.com. Pressmeddelande från Google.

0 kommentarer

Kommentera