En ambitiös guide till länkbyggande

3/16/2008

Här har vi en till guide till länkbyggande som jag hittade. Några av tipsen var oseriösa och tveksamma (allt kring cloaking kan man utgå från är otillåtet såvida Google specifikt inte sagt att det är acceptabelt för en given användning) men det fanns också mycket bra i den:

Några kommentarer till innehållet...

Uppdateringsfrekvens & värde av länkar
Resonemanget kring uppdateringsfrekvens och värdet av utlänkar tror jag stämmer. Fast jag har ju aldrig försökt undersöka det. Jag tycker bara att det verkar väldigt rimligt. Om en sajts länkar värderas högt verkar det rimligt att Google tittar efter förändringar ofta eftersom det medverkar till ett bättre index.

Indexeringsfrekvensen är jag däremot övertygad inte säger något om värdet av länkar. Det illustreras lätt av att alla bloggar som pingar de stora amerikanska pingtjänsterna indexeras på några minuter.

Bob Gladstein håller jag med
Han tänker precis som jag :-D

My methods are pretty straightforward. I'm big on:
• Niche directories (getting listed in them and sometimes building them).
• Professional organizations.
• Getting videos onto YouTube with a link back to the client site in the description (although very few of my clients have had any reason for video).
• Blogging, or really any concerted effort to create a good deal of content that will mark them as knowledge leaders in their field.
• Getting the client involved in niche forums, blogs, and other social networks. I'm planning on trying out Vanessa Fox's recent suggestion of using flickr .
• I'll occasionally check a competitor's links, but usually just when it's fairly apparent that it's their links that are getting them their rankings.

Flickr har jag arbetat med många år och bredare än vad som diskuteras i bloggpostningen som länkades i guiden. Det jag upplever ger värde är att att använda bilder med creative commons därför att fotograferna ibland har bloggar. Av och till bloggar de om att du använt deras bild därför att de blir glada över det.

Länkar från själva Flickr ger däremot ingenting med Google. Numera är de också rel=nofollow men det fanns inget värde i dem innan. Volym- / Skräplänkar jämförbart med kommenteringslänkar.

Youtube kan jag nästan ingenting om och skaffade mig ett konto först för några veckor sedan och då för att titta på musikvideos. Jag har dock svårt att tro att länkar från Youtube värderas av Google.

Det han säger sig inte göra håller jag också helt med:

• I almost never do the old reciprocal link email request bit anymore. There has to be a very good reason for me to try it, and I know it's probably not going to work.
• I limit general directory submissions to a handful of reliable ones.
• I never outsource link building.
• I've only bought advertisements a few times, and they were never text link ads.
• Press releases are pretty rare, too. I won't do one unless there's actually something worth announcing (although a little experiment of mine from a few years back did earn a bit of notoriety.

Just kring 1-1 länkbyten som han ju nämner vill ge följande för er att fundera på...

    - Varför be om ett 1-1 länkbyte när du kan utveckla en mycket bra guide, tjänst eller liknande och be om envägslänkar till den?

Boykin: Länkar ska ge trafik
Det Boykin spekulerar om här tror jag starkt på och misstänker att det är en bidragande orsak till att bloggar med många besökare är så värdefulla:

I like getting links that get clicks....now I'm not just talking about getting links on relevant page, I mean links that get clicks.

0 kommentarer

Kommentera