Mats Bergsten & Artiklar.se

3/11/2008

Själv gillar jag artikelbanker som koncept när de sköts seriöst:

  • Länkarna är redaktionellt kontrollerade.
  • Text är redaktionellt kontrollerad.
  • Besökaren får en text som förhoppningsvis har något värdefullt.

Artiklar.se vara en av de tre välskötta svenska artikelbanker som jag känner till. Fler kan finnas men jag har inte tittat över dem på mer än ett år så där får jag återkomma. Precis som förra gången som jag tittade på dem så går jag igenom dem en och en testar mig fram.

Mats Bergsten om artikelbanker
Jag ställde några frågor jag ställde till Mats Bergsten som har artikelbanken och nedan har vi dessa och hans svar...

1. Många länkkataloger har tappat i värde. De av de svenska artikelbanker som prioriterat kvalitet som din upplever jag dock har blivit lite mer värda i Googles ögon det senaste året. Är det din bild också?

- Ja, det är min uppfattning också och det gäller sajter i allmänhet och inte bara länkkataloger och artikelbanker. Det verkar som om Googles arbete för bättre kvalitet i sökresultaten börjar ha effekt även på länkvärdet i det som Google anser vara kvalitetsinnehåll.

2. Vilka fördelar ser du att artikelbanker har framför länkkataloger för besökaren, Google respektive webbplatsägaren som använder den?

- Artiklar har oftast ett större mervärde för besökarna än en länkkatalog. En länkkatalog fungerar mer som en vägvisare till andra sajter på nätet där besökaren kan läsa mer om det dom söker efter, medan en artikelbank har mer uttömmande information direkt på sajten. Besökaren behöver då inte i samma grad gå vidare till andra sajter för att hitta själva informationen. Google ser det som positivt när besökaren stannar längre på artikelbanken och inte behöver gå vidare så snabbt till andra sajter som dom oftast gör på en länkkatalog. Detta har på samma sätt ett större värde för sajtägaren av artikelbanken.

3. Har du någon policy för vad du publicerar?.

- Min policy för det som publiceras på Artiklar.se är att innehållet ska vara bra skrivet, med bra grammatik och få stavfel. Artiklarna ska vara tillräckligt långa för att kunna säga någonting relevant och ge tillräckligt med information till besökaren, samt att antalet länkar i artikeln inte är överdrivet många, avslutar Bergsten.

Byggd på Interspire ArticleLive NX
Artikelbanken är byggd på Interspire ArticleLive NX. Artikelbanken bör gå att använda utan några problem med viss vana av dator och stöd finns både för html och en editor ovanför html:

En nackdel med den vanligare Article Dashboard är att åtminstone i de installationer jag testat kan man förlora artikeln om man editerar länge, loggas ut automatiskt utan att man märker det och sedan försöker publicera artikeln. Något sådant har jag inte märkt med Interspire ArticleLive NX.

Artikeln jag skrev när jag testade Artiklar.se går att se här: Solglasögon & Mode: Från 1960- till 1980-talet.

1 kommentar
Elin sa...

Artiklar.se har PR0 just nu. Jag skickade in en artikel dit och det tog sakert tva veckor for den att laggas ut. Lanken hittades aldrig av Google. Ar de straffade av Google eller? Aldrig mer sager jag bara!

2009-09-18 13:48

Kommentera