Att skapa ett rationellt internet genom samarbete

3/21/2009

Jag känner mig och mer att det är dags att organisera den del av internet som är rationell och har en konstruktiv syn på internet. Situationen det senaste året är att de destruktiva delarna av internet blivit mer begåvade i att föra ut sin propaganda. Det innebär delvis att problemet kan upplevas ha blivit mycket mindre (upplevd "minskning" av spam) medan det i verkligheten förvärrats.

Här avser jag i Sverige religiösa sekter samt internationellt att vi kan se att Kommunist Kina nu bygger en engelskspråkig surfarmé. (Kommunist Kina tänker jag inte lyfta en hand för att bromsa. Vad går att göra åt säg om 1.5 år cirka 15 000 anställda surfare som bloggar, skriver i forum, röstar i sociala media? Ingenting.)

Går det att balansera sekter på internet?

Den budget de verkar ha tillgång till kan givetvis ställa till med problem och kan upplevas göra det omöjligt att påverka situationen. Jag känner emellertid starkt att det går utmärkt:

  • Information om deras angrepp är viktigt. Vet folk att de länkar SEKTER? Sällan därför att de ofta gömmer kopplingen.
  • Dokumentation av sajter och angrepp. Vad hör till SEKTERNA?
  • Bloggar som för ut balanserad information behöver kunskap om hur de når ut på internet.
  • Traditionella tidningar (DN, Expressen o.s.v.) som tar upp frågorna kan behöva stöd från bloggosfären så att bra information får fler läsare.

När det gäller att föra ut information på internet går det att nå mycket långt och ändå ligga långt innanför Google:s riktlinjer. Faktiskt finns flera mycket seriösa metoder med mycket hög verkan där grundförutsättningen (d.v.s. kring bra innehåll) redan är lagt hos de bloggar jag tittat på. Här tror jag att mycket god effekt går att uppnå.

På samma sätt är det viktigt att olika aktörer kan stödja varandra. Ensamma bloggare kan bli väldigt utsatta och skrämda till tystnad.

Hur ska man göra det här praktiskt?

Problemet är givetvis risken för infiltration. En bra jämförelse är Kommunist Kina där så mycket på nätet fallit just för att vissa aktörer inte tagit risken på tillräckligt stort allvar. Samtidigt är det i den här frågan omöjligt att lägga sig på den säkerhetsnivå som de kvarvarande grupper som hållit sig helt dolda trots omfattande försök att identifiera dem håller. Inte heller är säkerhetsbehovet lika stort.

Vad jag tror är rätt här är en plattform för diskussion på nätet. Denna håller vi sluten och tar in folk via inbjudan snarare än möjlighet att anmäla intresse. En metod är givetvis att utgå från historiken avseende vad entiteten publicerat. D.v.s. en omvänd SEKT-medlem är givetvis en bra sak men hör till sådant man av säkerhetsskäl inte bör acceptera. Utifrån en sådan plattform kan sedan även publika åtgärder initieras t.ex. Facebook-namninsamlingar (har aldrig använt Facebook själv), dokumentation av sekt-associerade sajter o.s.v.

Alternativt är givetvis att bygga ett öppet forum för samarbete. Där man filtrerar access till viss information. Det är möjligt att detta kanske är ett bättre alternativ? Jag tror mer och mer på ju mer jag funderar på det nu att det kan vara ett bättre alternativ. Det skapar en kontrast mot SEKTERNA.

Jag tror att vilket som av båda alternativen räcker för att balansera saker och ting. Dock tror jag inte på att jag kommer organisera det. Däremot kan jag givetvis tillföra kunskapen och delta. Jag ser hellre mycket mindre ansvar i mitt liv än mer.

Relaterat

Dessa två kan vara läsbara:

0 kommentarer

Kommentera