Bedrägligt & oärligt: Swedbank chockhöjer rörlig ränta

3/25/2009

Swebank har enligt DN.se valt att chockhöja den rörliga räntan. Det hela ser ut att vara ett oärligt och bedrägligt sätt att tvinga låntagarna till fastränta.

Räntenivåerna allmänt kommer fortsätta ner - allt annat vore abnormt överraskande. Det är inte alls orimligt att bolåneräntorna kommer gå under 1%.

Ska svenska löner övervintra Swedbank i Baltikum?

För varje kund bankerna lyckas lura till att nu binda räntan desto mer pengarna kan kastas bort på deras sämre affärer. För Swedbank misstänker och gissar jag på att följande operation planeras:

  • Swedbank utnyttjar (missbrukar) möjligheten att låna in ännu billigare när räntan går ner.
  • De lånar ut med ännu större vinstmarginal till bolånekunderna när bolånen bundits.
  • De slussar pengarna ut från Sverige till deras dåliga affärer i Baltikum.

Kanske är det bättre att Swebank separerar ut sina affärer i Baltikum om detta inte redan skett? Och accepterar att den delen dör om den inte klarar sig själv eller någon annan än svenska bosparare vill finansiera verksamheten.

Swedbank är farlig för Sverige. Bankernas vanskötta affärer måste hanteras på annat sätt än att bolånekunderna ska finansiera. I annat fall innebär det att räntan som styrmedel för Sveriges ekonomi urholkas ytterligare.

Den här (helt oacceptabla menar jag) marknadsföringsmetoden drabbar 100.000 kunder.

Har Swedbank problem att få lån?

Läs kommentarer av Anna-Lena Wretman (chef för bolån på Swedbank):

Jag är mycket skeptisk till hennes boståenden. Klarar Swebank inte av att driva bolåneverksamheten med vinst med normala affärsmetoder kanske det är bättre att staten tar över? Saknar de kunskap eller andra förutsättningar är det givetvis bättre att det sker nu än senare.

Det här som DN.se skriver får mig också att fundera:

"Ett upplägg som fungerade smärtfritt och kostnadseffektivt innan kreditkrisen men som nu kostar banken en hel del extra pengar. Men Swedbank är knappast ensamma om att vilja låsa in sin bolånekunder på längre löptider, de andra bankerna dras med samma problem."
Från: Räntechock, snart på ett bankkontor nära dig
Citerat idag

Har DN.se gjort annan faktagranskning än att lyssna på Anna-Lena Wretman (chef för bolån på Swedbank) som bekräftar att Swedbank har svårt att ta korta lån? Och om så gäller det verkligen andra banker? Är det kanske inte så att Swedbank är mer misstrodd än sundare banker?

Nu är det dags för 0 ränta

Hur som helst talar hela den här underligheten på att Riksbanken kanske skulle sluta små dutta med räntan och istället i ett steg ta ner den till en riktigt låg nivå. För mig känns det som att den positiva "psykiska" påverkan många små sänkningar kan ha helt urholkas om man ska tro DN och det här sprider sig.

Det är ingen mening nu med att vänta längre.

Lägre boränta: Ränteklubb med 100 000 låntagare

Tidigare bloggade jag om lägre boränta genom ränteklubb som DI.se skrev om:

Kanske skulle alla kunder hos Swedbank med rörliga lån (100 000 st) bilda en boränteklubb?

3 kommentarer
Anonym sa...

Swedbank har nya ägare innan sommaren. De klarar inte detta på egen hand!

2009-03-25 20:42
Swedish Research sa...

Jag menar det här är ju helt exceptionellt.

De måste vara riktigt ordentligt desperata. Kan inte vara mycket till kassa de har.

Klart man drar slutsatsen du kom fram till.

2009-03-25 21:01
Anonym sa...

Jag har provat nå Swedbank hela dagen. Det bankkontor jag tillhör vägrade svara och kvinnan som undertecknat mitt brev, kvinnan jag uppmanades ringa, är urkopplad till måndag. WTF! Tillslut kom jag fram till en telefonist. Vi enades om att jag skulle bli uppringd. Vi bestämde en tid. Tror du att de ringde? Icket. Man ba; Buuuuuuu. Imorrn knatar jag in på annan bank. /Blingbling

2009-03-26 20:28

Kommentera