Forskning: Många valmöjligheter kan motverka köp

3/14/2009

Att många valmöjligheter kan vara något som attraherar köpare är tror jag vedertaget. Av egen erfarenhet kan jag också säga att det ibland kan motverka köp. Finns för många varor av samma typ avstår jag gärna köpet i butik för att hellre söka på nätet. Just detta finns nu beskrivet i en studie publierad i Psychology and Marketing.

Det är när valmöjligheter är likartade och svåra att jämföra som köparen ofta väljer att lämna utan att köpa. Orsaken är troligen att det helt enkelt kräver för stor ansträning att analysera eller att tiden inte räcker till för att titta igenom valmöjligheterna.

När får många val får negativ betydelse på internet?

I artikeln diskuteras internet specifikt även om jag är tveksam till om det är korrekt av dem att delvis betrakta internet som en enhet. I så fall blir deras spekulation om att det här kan vara en generell nerfaktor hos internet tveksam. Jag ser helt enkelt ingen kanal för att nå säljare där många val finns som triggar det här. Snarare fungerar nog samma mekanismer för människan på internet som i andra sammanhang.

Prisjämförelsesajter presenterar ju endast pris. Sökmotorer ger viktade resultat som inte är uteslutande produktstyrt. Tittar vi på produktinformation från i bästa fall oberoende publicister ges ju hos mer seriösa ganska omfattande information och relevanta skillnader pekas ut. Det är hellre specifikt i butik eller webbutik jag tror faktorn först får betydelse.

Värt att tänka på för webbutiken

Däremot tror jag säkert att det de sett är korrekt men är för internet snarast tillämparbar för säljaren på webbsajten. Det är tror jag viktigt att konkret peka ut skillnaderna mellan produkt av samma typ. Något få webbsajter har men som jag tror är bra är att:

  • Peka ut olika roller som kan behöva produkten.
  • Att för rollerna peka ut vad dessa ofta vill ha.
  • Rekommendera ett fåtal produkter som passande i olika prisklasser.
  • Förklara skillnaden kortfattat mellan dem.

Jämför detta med många webbutiker som har en lång lista med produkter av samma typ.

Läs mer

Du hittar studien här: Leaving the store empty-handed: Testing explanations for the too-much-choice effect using decision field theory (DOI:10.1002/mar.20274).

Psychology & Marketing är förövrigt rent allmänt väldigt läsbar. Jag tror många som arbetar med marknadsföring på nätet kan få ut mycket av den.

Tidigare publicerat inom liknande ämnen:

0 kommentarer

Kommentera