Reinforced learning: Twitter och Bloggy

3/23/2009

Jag gjorde en reflektion nyligen och menade att reinforced learning är en viktig faktor på twitter. Nu skrev jag den ganska snabbt (var nödvändigt) på engelska vilket aldrig blir lyckat men den intresserade har den nedan liksom en tidigare ännu mer diskret diskussion:

Att prata om sådant här är givetvis något man helst undviker om man är rädd för att folk ska ta illa upp men jag tänkte ändå lägga till ett par saker. Om du inte läst SEOTaktik.com tidigare ska du även veta att SEOTaktik.com är mycket elitistisk och kan du inte redan huvudområdet är det här inte rätt blogg för dig att läsa.

"The New Cocaine"

Först har vi en presentation jag precis hittade skriven av ambivalence (twitter) och mingyeow (twitter) som gjort mrtweet.net där de sett samma sak:

I princip har de rätt men jag tror att de kanske gör det för komplicerat. Reinforced learning slår nog till enklare så att deras graf också kan förenklas. Problemet för att bedöma sådant här är att delarna i hjärnan är väldokumenterat väldigt olika för olika "personlighetstyper". Frågan är hur fördelningen av personlighetstyper på twitter och dyligt ser ut?

Samma personers blogg hör till vad man absolut bör lästa om man är intresserad av "twittrande" som fenomen:

Koncentrationssvårigheter på Bloggy

Jag gick nyligen över till att huvudsakligen använda svenska Bloggy: hans-husman.bloggy.se. Sajten har trevligare gränssnitt och bättre funktion för diskussion. Jag passade på att titta över diskussionerna för att se hur personer med obehandlad ADHD påverkades och påverkade över tiden avseende två personer som jag frågat innan (förutom mig själv). Tidsmässigt även innan jag registrerade mig på Bloggy.

Att dra någon underbyggd slutsats av det går naturligtvis inte men jag tycker ändå resultaten bekräftade den tidigare reflektionen. Man kan se en kraftigt ökad känslighet med märkbart större behov av tillfredställelse via alla faktorer som spelar in: personer man blir följd av, antalet diskussioner man deltar i, önskan att bli uppmärksammad via olika personers associerade kanaler. Det korsar även med samtidigt användande av annat som ökad känslighet finns för t.ex. godis.

Säkerhetsfrågor kring sociala media är kanske inte uppebart besläktat med vad som togs upp här? Det beror nog på lite hur man tänker. Hur som helst tas flera sådana upp i:

SÄKERHETSPROBLEM FÖR SOCIALA MEDIA I SAMMANFATTNING

1 kommentar
Swedish Research sa...

Sedan behöver reinforced learning inte vara något negativt. Tvärtom kan det nog i många fall vara bra. Tillför något också. Ökar aktivitet i delar av hjärnan.

2009-03-23 12:16

Kommentera