AlltsåKommunikation: Maria Göth har blivit egenföretagare

3/10/2009

Jag hörde att Maria Göth inte längre är PR ansvarig på Google och nu är egen konsult vilket visade sig stämma:

Göth använder Google

Man ser ganska snabbt att Göth tagit inspiration av Google:

  • www.alltsa.se är byggd på Google Sites.
  • Hon bloggar på Google Blogger: www.kollpanatet.se
  • En bok om att använda gratistjänster på nätet hör jag att hon arbetar på.
  • Bloggen handlar till väsentlig del om att använda tjänster från Google.
  • Marknadsföring av konsulttjänsterna sker via Google Adsense.

Konceptet i bloggen kanske delvis speglar hennes egen arbetssituation nu? Ett sätt att dra nytta av kunskap om möjligheter för egenföretagare på nätet i sitt företag och samtidigt bygga ett bloggkoncept runt det? Eller är det vanan av att marknadsföra Google som sitter i (^_^)

Göth får gärna korrigera här om något är inkorrekt.

Funderar kring nya medier

Bland tjänsterna uppges konceptutveckling finnas:

"med fokus på information, redaktionellt material och nya medier"

Själv har jag aldrig riktigt begripit vad nya medier är. Det är samma behov och förmåga hos människan som visar sig oavsett om det är tryckt, TV, internet eller amatörradio.

Är inte ett forum det samma som en klubb eller förening runt något intresse?

Twitter är väl ungefär som när en massa människor står och pratar på en kafferast eller i pausen på ett möte eller föredrag?

Samma sak men annorlunda kommunikationskanal. Men termen nya medier är naturligtvis vedertagen. Ofta tänker jag ändå att man kanske skulle nå bättre förståelse och resultat om man tog avstamp direkt från människan snarare än kommunikationskanalen.

PR och marknadsföring förändras

Många faktorer som varit drivande i PR och marknadsföring och givit större byråer fördel minskat i betydelse och att inköpare börjat se det. Substans finns på annat håll och det behöver inte kräva massor av timmars arbete och enorma investeringar i köpt reklam.

Branschen går från flummigt varumärkesbyggande till konkreta intäkter och av kunden upplevt värde och intresse. Sedan hur många som klarar den uppställningen vet jag inte och jag tror att hela PR- och reklamsegmentet kommer vara väldigt förändrat när vi går ur krisen och att det handlar om varaktiga förbättringar.

Kvinnor och män på nätet

Skillnader finns mellan hur kvinnor och män kommunicerar på nätet. Utan att gå närmare in på det är en effekt av skillnaden (menar och tror jag) att design på bloggar skiljer sig åt:

  • Män vill ofta ha ett formellt businessutseende.
  • Kvinnor sätter fokus på kommunikationen utåt från bloggen och har ett mer hemtrevligt utseende.

Det föga konservativa utseendet på www.kollpanatet.se är nog ett exempel på det.

Vi publicerade en forskningsnyhet om en studie som bättre och djupare tittade på skillnaderna i kommunikation mellan kvinnor och män i elektroniska kommunikationskanaler:

För den intresserad av skillnaderna är den bra läsning.

0 kommentarer

Kommentera