GPSFoto: Kul fototjänst med Google Maps för bloggar och mikrobloggar

3/21/2009

Jag träffade på en tråd om hur man gör med .htaccess för att flytta en hel subdomän. En gång i tiden för länge sedan klarade jag av regulära uttryck (vad osmakligt att man börjat skriva reguljära uttryck) en kort period ganska ok när jag implementerade en parser i något lex-liknande för Java till ett säkerhetsprotokoll. Men all kunskap om det är glömt och regulära uttryck har aldrig gått väl samman med mig. Då är det inte helt roligt att göra något nytt i .htaccess...

I tråden fick vi ett exempel på hur man löser problemet med subdomänerna av Oskar Vikmans (bloggy.se) som verkar behärska de regulära uttrycken. Jag har inte prövat hans lösning än men ska göra det i morgon och om den fungerar ska jag ta och posta den här.

Kul med foton och Google Maps

Jag tog mig en titt på hemsidan han givit på Bloggy.se och fick en kul exempel på något man kan göra med Google Maps:

GPSFoto gör att man kan skicka foto från en mobiltelefon med GPS och få bilderna inlagda på en karta på rätt plats. Färdigt stöd ska finnas för Blogger, Wordpress, Twitter, Jaiuky och Bloggy.se.

Appropå lex: Eric E. Schmidt

Den första lex (numera "ersatt" av flex) utvecklades ju förövrigt Eric E. Schmidt, CEO på Google, och tidigare CEO för Novell. En unikt lyckad rekrytering. Schmidt förmåga (som jag upplever den) att klara att se affärsmässig teknik och teknisk affärsmässig är inte vanlig. Sedan får vi se om han kommer klara att knyta samman säcken med alla satsningar och lösningar till ett gemensamt koncept.

Mer om Eric E. Schmidt i en.wikipedia.org:

0 kommentarer

Kommentera