Böcker jag läser just nu

3/05/2009

Jag tog ju och fotograferade några böcker jag läste för ett tag sedan: Litteraturlista? Idéen fick jag från Good books to read? (Mattcutts.com) och det är något jag tycker fler ska göra. Det är intressant att se vad andra läser.

Jag såg att han gjort ett nytt inlägg på temat med Book Review: Anathem där han rekommenderar Neal Stephenson’s Anathem. Recensionen är förvånandsvärt bra skriven och rent av lite nyskapande med testet för att identifiera om man kommer gilla boken. Jag har inte läst Anathem men intrigen fascinerar mig såklart. Jag ska ta mig en titt om den finns här i Uppsala när det är dags för lunch.

Jag har förövrigt köpt diverse böcker senaste tiden på bokrean (priserna är lite lägre i år tror jag bestämt) utifrån vad jag vid en snabbtitt tyckt verkat intressant. Här har vi vad jag köpte igår:

Kronologisk världshistoria - 6000 år av historia på 5 meter

"Kronologisk världshistoria - 6000 år av historia på 5 meter" är gjord efter en viktoriansk väggkarta och sammanfattar väl den tidens ännu mytologiska syn förfluten tid. Tråkigt nog har Jönemann Verlagsgesellschaft reducerat upplevelsen genom att skriva dit en massa modern kontextuell information i målningen. Förslagsvis kunde man tryckt det på något genomskinligt framför. De har också "gjort klart" det hela på slutet vilket däremot imponerar. Den dåliga närbilden nedan ger kanske en bättre bild av vad det handlar om (det hela är fem meter långt):

Jag lutar nog åt att det här blir något jag ger bort till något barn vid någon högttid.

"Krig - Fakta, myter och kuriosa" av Nicholas Hobbes

Denna bok kostade 49 kr och är egentligen bara en uppräkning av en massa fakta. Jag har inte tittat just något i den än.

Två romaner: Troy Fall of Kings och Ilario The Lion´s Eye

Dessa två kostade båda 40 kr på the English Bookshop i Uppsala. Moderna troja-tolkningar i romanform brukar jag alltid läsa när jag träffar på dem. Den här av David och Stella Gemmell har jag börjat på och den är inte dålig.

Mary Gentle roman Ilario The Lion's Eye har jag inte börjat på eller hört talas om innan men jag tyckte det verkade som mycket bok för 40 kr (-)_(-)

Religionslexikonet

Religionslexikonet utgiven av Forum kostade 179 kr och kan ju vara små kul att ha. För att slå upp sådana här fakta är emellertid internet numera överlägset. Kan man kritiskt bedöma och filtrera fakta på nätet menar jag även att man får mer korrekt information jämfört med den här typen av lexikon.

Jag upplevde också att Religionslexikonet gav de sydamerikanska trosföreställningarna förvånande lite utrymme givet den stora betydelse de idag har både avseende de många troende där och den påverkan det har på det moderna västerlandet (lätt mätt i mängden böcker, studier, artiklar m.m. som publiceras). Här är det rimligt att anta att behovet av att slå upp är större genom att flera begrepp är relativt okända, förekommer dåligt i andra uppslagsböcker och förekommer allt mer i dagspress m.m. Exempel på sådant som saknas är inte minst ayahuasca som förekommer i otaliga äldre trosföreställningar och givit upphov till flera färska religioner som fått mycket stor spridning.

Förövrigt appropå religion ska jag ta mig en titt över vilka referensverk som finns på www.uppslagsbocker.org och uppdatera med fler bra. Religion är ett känsligt område som kräver filtrering och det är bra att ha lämpliga resurser där ev. "anknytningar" redan dokumenterats klara.

Komplettering

Sedan ska inte det bitvis krigiska bokvalet feltolkas. Jag skrev så här i kommentar två (kommentar ett blev fel även om jag knappast tror att någon feltolkade den):

Korrekt: Sedan ska sägas att även om jag inte generellt är i någon process att bli mer övertygad pacifist kan jag inte se att någon av de stora problem mänskligheten står inför nu går att lösa annat än fredligt.

5 kommentarer
Swedish Research sa...

Sedan ska sägas att även om jag inte generellt är i någon process att bli mer övertygad pacifist kan jag inte se att någon av de stora problem mänskligheten står inför nu går att lösa den vägen. Det vill säga:

1. Demokrati, yttrande och åsiktsfrihet.
2. Miljö.
3. Ökad och mer effektiv manipulation av större population. Jfr om Kommunist-Kina tar och börjar lära sin surfarmé engelska och skickar ut dem på övriga webben för att uttrycka styrda åsikter.

Framför allt menar jag och kraftfullt så att den positiva utvecklingen vi nu kan se både avseende 1 + 2 fortsätter är politiskt stabilitet viktigt.

Man ska därför inte feltolka min inställning utifrån bokvalet.

2009-03-05 09:56
Swedish Research sa...

Korrigering nu blev det fel här:

Fel: "Sedan ska sägas att även om jag inte generellt är i någon process att bli mer övertygad pacifist kan jag inte se att någon av de stora problem mänskligheten står inför nu går att lösa den vägen. "

Korrekt: Sedan ska sägas att även om jag inte generellt är i någon process att bli mer övertygad pacifist kan jag inte se att någon av de stora problem mänskligheten står inför nu går att lösa annat än fredligt.

2009-03-05 11:15
Kristina Ponting sa...

Religionslexikon?? inte vad jag skulle köpa.

2009-03-08 09:15
Swedish Research sa...

Tja jag tyckte den var ganska kul att läsa.

Tillbaka från våtmarkerna i Övre föret sitter jag och läser en artikel publicerad i Psychological Science. Forskarna kom fram till att religiösa har nedsatt aktivitet i cingulate cortex d.v.s. när någon väl har blivit religiöst troende slutar de ifråga sätta omvärlden. Resultaten räcker mer än väl till att förklara de underliga föreställningar troende har.

2009-03-08 14:15
Swedish Research sa...

Fast du gillar väl Jim Morrison (0_<)
http://www.youtube.com/watch?v=JPqslJsZxeY

2009-03-08 14:16

Kommentera