SEO: Google topp & Att mäta bloggars förtroende för ett annat varumärke

3/09/2009

Det hela runt topp på Google följde jag och följer fortfarande på Google. Jag menar att det givit en del kunskap. Även om jag inte delat med mig kring egna tolkningar har jag i alla fall dokumenterat några förändringar jag tyckt var intressanta och senast:

Jag är inte säker än men jag tycker mig se en förändring nu som kanske är intressant. Egentligen något jag trott mig se väldigt länge men inte sett något tydligt fall av.

Det kanske är så att man kan mäta trust-styrka en "oberoende" entitet t.ex. en privat blogg har mot ett varumärke t.ex. Google genom att göra flera snarlika sökningar.

Jag tror faktorn som tas upp nu är förstärkt och att man därför nu lättare kan avgöra detta väldigt tydligt via mätmetoden.

4 kommentarer
Anonym sa...

Om den här mätmetoden ger något vettigt vilket inte är säkert och jag inte missuppfattat vilket är långt ifrån otroligt får jag som ett exempel när jag jämför:

www.lindqvist.com
www.nyteknik.se
www.seotaktik.com

Att www.lindqvist.com har 1.5 gånger större förtroende på varumärket Google än www.seotaktik.com.

www.nyteknik.se och www.seotaktik.com slår intressant nog exakt lika. Att www.seotaktik.com bevakar varumärket Google mer regelbundet över tiden och totalt är antagligen sådant som spelar in.

2009-03-09 20:29
Anonym sa...

Fast det här är med ev. filterfaktorer som gäller specifikt för sökordet borttaget. Kombinationssökningar intresserar ju också mig mer vilket är orsaken till att missade att peka på det här.

Oavsett det tror jag att ska man mäta detta även avseende specifika sökord snarare än kombinationer är det ändå här du måste börja.

2009-03-10 00:17
Kristina Ponting sa...

Intressant artikel,vílka faktorer ger en blogg ett varumärke??

2009-03-20 07:48
Swedish Research sa...

Vet egentligen inte,

Istället gjorde jag *ungefär* så här.

Jag utgick från en grupp kombinationer som var mycket nära beslätade och ungefär likvärdiga onpage. För var och tog jag ut sökresultaten och jämförde dem normaliserat mellan bloggarna.

2009-03-21 21:02

Kommentera