Google CDN är bra + Något underligt i Kina + Google prioriterar säkerhet + RSS borta från Google Blogger

3/15/2009

Vi kan börja den här bloggpostningen med att ge en referens till vad ett CDN är som jag tog med i ordlistan här:

Därför måste vi älska Google:s CDN

Rent generellt tycker jag att Google imponerar både på prestanda och upptid. Inte minst gäller det naturligtvis filmklipp på Youtube. Där är det ju också helt säkert deras CDN som ger kraften d.v.s. Google har servrar stående lokalt hos min och massor av andra ISP:er som lagrar data lokalt.

Inte bara ger det oss bättre prestanda när vi surfar Youtube (och allt annat Google som det kan antas beröra som Google Appenginee m.m.) utan det förbättrar generellt surfhastigheten på internet. Utan Google:s CDN skulle alla Youtube-filmklipp m.m. konkurrerar med andra sajter och prestandan försämras generellt.

Något underligt på nätet i Kina

Något väldigt underligt pågår i Kina avseende hur vissa webbsajter som kan anses vara infrastruktur hanteras och däribland Google. De tas ner korta perioder. Jag vet inte hur det ska tolkas men vill inte utesluta att kommunisterna dödar trafik mot olika sajter korta tider för att mappa det mot nedsättning av annan internetaktivitet lokalt i Kina för att försöka urskilja om aktuell infrastruktur användes som kommunikationsplattform av demokratirörelsen.

Det har de i så fall ingenting för avseende core. Däremot kan det givetvis slå mot vanligt folk där som kommunicerar via Gmail m.m. kring sådana frågor.

Google prioriterar säkerhet helt ok

Google har upplever jag väldigt tydligt allt mer prioritera säkerhet på sin infrastruktur. Synligt är det åtminstone avseende kod och tjänster. Jag utgår som självklart att Google också gjort eller gör det samma avseende själva hårdvaran inte minst på ev. servrar lokalt i Kina för CDN m.m. mot hårdvaruanalys via the timing attack, införande av bit fel o.s.v. o.s.v.

Google har också en hel del duktigt folk inom säkerhet som:

Med förmåga att tänka flexibelt genom en inte för begränsad bredd på erfarenheten gör att han gång på gång har visat upp föredömligt lateralt tänkande i säkerhetsfrågor. Väldigt smart också.

Det här kommer visa sig oerhört positivt för Google och kommer löna sig ekonomiskt. Att då vissa saker poppar upp som man kommunicerar ut så som missen i accessmatrisen för dokument ska inte ses som ett problem utan ett problem man löser.

Har RSS försvunnit från Blogger?

Blogger.com verkar ha stängt ner publicering av bloggarnas RSS-strömmar. Google Blogger har ju Google inte tagit med i deras tabell över nertid så om det är ett driftproblem eller en förändring av funktionalitet är svårt att veta:

Den där införde de ju förövrigt sedan sista nertiden för Gmail och är ju trevlig att ha. Tydligen ska Gmail ha gått ner därför att du försökte flytta data närmare oss surfare d.v.s. precis det jag föreslog som orsak förra gången det hände och framförde även den här gången i kommentarerna på ett par amerikanska internetbloggar. Att läsa mer om här:

För mig kan jag se att den där typen av för mig nertid på Gmail har kommit ganska regelbundet men absolut inte ofta ett tag nu. Utan att ha kontrollerat mina bloggar nu säg var 4 - 6 vecka och jag har kommit att ta det som en klockren indikation just på att Google uppdaterar dessa perioder. Knuffar ut data till sina lokala servar som får lite svårt för vanlig trafik. Kanske har också den CDN som står hos min ISP varit lite känsligare genom det sätt som ISP byggt sitt nät?

Men det är omöjligt för mig att veta om jag haft rätt. Ja förutom sista gången när de nu faktiskt skrev att detta var förklaringen.

0 kommentarer

Kommentera