En till bra sak med krisen

11/07/2008

Särskilt senaste året men även tidigare har vi sett allt fler nischade nättidningar som startats upp av de svenska mediajättarna. Det är "kapital" man samlat på sig och med dessa försökt skapa värdestegring...

Länka dig själv istället för andra
Även om min bild är att Google delvis stryper länkkraften som de stora tidningsdrakarna kan samla på sig i form av bloggpostningar p.g.a. att de redan är välkända (samt ännu mer sedan de automatiskt och/eller semi-automatiskt utnyttjat ej sökmotorvänlig tillbakalänkning till bloggare för att uppmuntra inlänkning) har likväl de stora tidningarna enorm länkkraft samlad. Att påstå att det givet bredd på innehåll och inarbetat förtroende inte är korrekt är bara löjligt. Det är som det ska vara och är välförtjänt. Nu länkar tidningar emellertid sällan ut. Traditionellt journalistiskt korrekt vore att skribenten länkar redaktionellt d.v.s. p.s.s. som denne anger namnet på den han t.ex. intervjuat ger man länken till en informationskälla på nätet.

Nu vet vi alla att det inte är så man gör. Oavsett orsakerna till det insåg man ganska sent att länkar faktiskt kunde ha ett väldigt tydligt värde och mer än de sökmotorvänliga länkar som flera av dem åtminstone förr sålde. Först började man länka de betaltjänster man var delägare i (t.ex. bantningstjänster) från redaktionellt innehåll. Jag har egentligen svårt att ifrågasätta det och menar nog att det skett på ett sätt som är seriöst och följer god journalistisk sed. Därefter var naturligtvis inte steget långt till att starta specialiserade nättidningar som man länkade in från redaktionellt innehåll på de inarbetade sajterna där det var relevant kombinerat med varierad sajtvidd-inlänkning. Sådana nättidningar får ju en fantastisk start jämfört med alla andra...

Svaghet och styrka
Inte heller här tycker jag att det är något man direkt kan ifrågasätta. Däremot blir det givetvis problematiskt för övriga publicister på nätet och inte minst bloggosfären och oberoende nättidningar genom att det kan ta en kaka av vår trafik. Nu har det emellertid ännu inte blivit så utan istället har man snarare mer effektivt klarat att utnyttja den trafik modertidningen redan har samt tagit en del sökmotortrafik på bekostnad av äldre statiska typiskt ganska dåligt gjorda informationssidor (tunna affility och MFA).

Vad som bromsat är att mediajättarna tidigare inte behövt lära sig området. Det var och är fortfarande lärlingstid för dem. När de sedan började tala med SEO-leverantörerna för att försöka ta en genväg i väntan på den egna kunskapen fick de inte riktigt den kompetens varken de eller SEO-leverantörerna trodde levererades. De svenska SEO-företagen hade ingen erfarenhet av stora nätmedia men insåg inte att det var annorlunda från webbutiker och informationssidor som man rankade på ett fåtal stora sökord. Men det är givetvis inte något som kommer vara för evigt och egentligen har det redan varat mycket längre än jag trodde. Därmed absolut inte att dessa sajter inte får trafik från sökmotorerna men de får knappast mer än 1/20 - 1/10 av vad det kunde vara (och då räknar jag som alltid att man inte ska bryta mot Google:s riktlinjer eller svensk lagstiftning).

Hur ser det ut med effektivitet?
Vad jag menar med effektivitet här är att en bra specialiserad blogg eller nättidning ofta ger mycket högt redaktionellt värde i förhållande till kostnad. För större media är det svårt och man hamnar typiskt ganska snart i sitsen att man har relativt många anställda som kostar pengar. Nyheter i de avknoppnade specialiserade nättidningar är sällan tungt och oftare tunt. En oberoende nättidning och specialiserad blogg har ofta skribenter som både är duktiga på att skriva, kan området bra och är intresserade.

Mer konkret kan man mäta utrymmet antal tecken i en nyhet / artikel tar i förhållande till reklam. Det gjorde jag faktiskt häromdagen på en sådan här avknoppnad nättidning inriktad på (egentligen bara kvinnliga) föräldrar. Men det är bara att surfa runt ser man att det redaktionella innehållet ligger mycket lågt för dessa aktörer. Trots att man presterar dåligt här är ändå kostnaden typiskt mycket högre än för oberoende nättidningar och specialiserade bloggar. Just att man är stor innebär att man får en stor overhead-kostnad. Overhead-kostnaden behöver inte på något sätt vara ett problem. Mediajättarna har ju inarbetade och duktiga försäljningsorganisationer. De har trafik att skicka från egna sajter som inte har konverterat där och annars försvunnit bort. Vidare kan de lägga insparad länkkraft för att skapa trafik (fast det verkar man inte ha klarat bra än).

Därför är krisen bra
Nu kommer det jag tror är bra med krisen. Annonsering hos mediajättarna har aldrig varit den mest prisvärda annonseringen. Det är helt enkelt dyrare trafik. Trots det har det varit väldigt tilltalande därför annonsören vet vad han får och han vet att trafiken ändå lönar sig. Det är också en aktör han känner till och som har mediasäljare. Denne behöver inte söka runt för att hitta något annat.

Krisen kommer gissar jag uppmuntra många och tvinga andra till att lära sig söka bättre trafik. Därmed flyttas annonspengar ner från mediajättarna mot bloggosfären och oberoende nättidningar. Här är overhead-kostnaden mycket lägre och för bra sajter är redaktionellt innehåll ofta högre. På sådana sajter kan man köpa trafik som är bättre till lägre pris. Jag gissar och spekulerar att de bloggnätverk som är inarbetade och välkända men samtidigt väldigt effektiva tidigt kommer känna en fördel. Jag tänker t.ex. på Bloggverket.se och Feber.se. Men jag känner egentligen ingen av dem och har inte följt dem på kanske ett år så eventuellt är de dåliga exempel. Men det jag menar att den totala reklambudgeten minskar men att den ökar "längre ner" steg för steg.

Sker detta kommer overhead-kostnaden bli problematisk på avknoppade specialiserade sajter. Antingen kan man utveckla unikt innehåll och då måste annonsörerna vilja betala overhead-kostnaden vilket jag inte tror de vill på dessa projekt som inte har varumärket själva "modertidningarna" har (själva modertidningarna just p.g.a. varumärke tror jag dock kommer klara sig relativt väl genom krisen och jag tror inte just deras internetannonsering kommer påverkas väsentligt negativt av krisen).

Klarar man inte att betala för unikt innehåll på de avknoppade sajterna kan de istället:

  • Publicera dublicerat innehåll som redan publicerats på huvudtidningen.
  • Publicera innehåll på huvudsajten men låta det efter en tid tappa fasta inlänkar och sedan publicera det på avknoppad nättidning.
  • Ta emot gratis innehåll.

Men jag ser verkligen inte att man kommer ta någon trafik från bloggosfären eller oberoende nättidningar om man går en eller flera av dom vägarna. Utan då konkurrerar de med tunna affilitate-sajter och MFA.

0 kommentarer

Kommentera