Snälla Julklappar: Diakonia vs ActionAid

11/04/2008

När jag såg kampanjen ActionAid gjorde inför julen 2007 tyckte jag att det inte bara var något som medverkar till en bättre värld utan också var elegant när det kom till det visuella, PR o.s.v. Kärnan i konceptet är att man ger en gåva till någon som får en symbol för den medan själva pengarna går till något vettigt. I år finns:

  • Get. Ger mjölk m.m. viktigt.
  • By-Barnmorska. Tänk att behöva föda barn utan någon kompetens alls.
  • Vattenpump. Utan rent vatten är det svårt att klara sig.
  • Skolböcker. Barn kan ju inte själva bekosta sin utbildning. Om deras föräldrar inte kan det vem ska då göra det? De som har en massa pengar över till onödig lyxkonsumtion är väl ett logiskt alternativ?
  • Kakaoträd. Odla & skörda.
  • Nödhjälpspaket.
  • Kycklingar.
  • Flicktoalett.

I år såg jag även att den kristna biståndsorganisationen Diakonia hade en liknande kampanj som jag bloggade om på Pryltrend:

Jag e-postade med Diakonia om bilder eftersom jag inte hittade bra pressbilder i rätt upplösning. Diakonia gav snabbt svar med flera bra bilder vilket i min erfarenhet imponerar och indikerar ambition. En befogad fråga som också visar på ambition var varför jag upplevde ActionAid som en mer tilltalande kampanj:

"Vi försöker ständigt förbättra oss och ta in synpunkter från våra givare och från allmänheten så därför vore det värdefullt att få veta varför du tycker bättre om ActionAids julklappar."

Dianokia jämförd med ActionAid
Här ska jag först säga att jag tycker att det arbete både Diakonia och ActionAid gör är värdefullt. Vilka som är "duktigast" ute i fältet kan jag givetvis inte bedöma alls. Jag måste anta (vilket jag tror är rimligt) att båda är ärliga och kompetenta. Det enda min åsikt bygger på är mitt intryck av bilderna på det man kan skänka pengar till och hur det påverkade min vilja att tipsa om kampanjerna och skänka pengar...

Här känns ActionAid bättre. Det kan kan tyckas lite löjligt men det stämmer nog för ganska många. Bilderna är tydliga och visar sådant som är lite ovanligt och som det går att göra en bra vinkling kring både i nyhetsnotiser och bloggpostningar. Geten som ActionAid baserade nästan hela sin kampanj på 2007 är ett bra exempel på det. Det som är lite ovant skriver och pratar vi gärna om. Att nå ut i de kanalerna tror jag blir viktigare och viktigare. Sådant sprider sig lätt som ringar på vatten som ActionAids "get" gjorde förra året.

Bilder är viktigt
Något jag tycker att både ActionAid och Diakonia kan göra bättre är att underlätta för dem som vill tipsa om kampanjen. Det ska vara enkelt att hitta bra bilder som passar bloggpostningar och där det tydligt framgår att man får använda dem. ActionAid har bra bilder men kommer man till kampanjsidan är de små och att hitta information om hur man får använda dem är svårt. Faktiskt klarade jag som mycket rutinerad på det området år 2007 inte av att reda ut om jag kunde använda någon av deras bilder... Det ska vara lätt att tipsa om en kampanj. Bra bilder, bra talstreck & bra statistik ska finnas klart och vara mycket lätt att hitta.

Det är ingen som egentligen har tid eller möjlighet att leta runt och e-posta kring sådant. Normalt går det inte för någon att göra sig besvär kring det utan att offra fritid. Så de flesta struntar i det istället. Bilderna jag fick från Diakonia var precis vad jag frågade efter så jag ska följa upp med en ny bloggpostning på Pryltrend. Men det är hög "PR-kvalitet" på get-bilderna från ActionAid...

Bilden visar ett av de många bistånds- och utvecklingsprojekt som den kristna biståndsorganisationen Diakonia bedriver. Det här projektet är från Burma och man bygger en toalett.

Blogga om något som gynnar någon som faktiskt behöver det
Många läsare av den här bloggen har ju många läsare själva. Så varför inte ta och tipsa om någon av kampanjerna eller en liknande? Det kostar ju inte mer än lite tid och du har tre förslag nedan:

2 kommentarer
Johan Lundberg sa...

Intressant inlägg! Borde de inte kunna ta blogg-bilderna ett steg längre och erbjuda färdiga Flash-objekt att bädda in i sin blogg?

Typ en ruta med en kort reklamfilm som följs av ett formulär för att göra en donation eller tipsa fler personer.

2008-11-04 21:50
Anonym sa...

Jo jag håller med. Åtminstone när det gäller stora kampanjer där det lönar sig att lägga lite budget.

Där tycker jag att det ska finnas flera möjligheter så att man kan välja och bara kopiera koden till det man tycker passar bäst för ens blogg.

Med Flash kunde man ju förövrigt ha det på Youtube så:
1. Syns det mot det internetsamhället också.
2. Kan dyka upp i Google Video search.
3. Kan dyka upp i inklippen i vanliga sökresultaten från Google Video search.

2008-11-06 05:21

Kommentera