SEO-tips från Google

11/13/2008

Detta whitepaper från Google har nu funnits ganska länge (jag undrar om det från början inte togs fram som ett resultat av kritik från mig med m.fl. om att konstruktiv information inte fanns för nya webbsajter):

Nu har de emellertid också tipsat om det på sin officiella blogg och jag får intrycket att en uppdatering har skett (men jag inte gjort någon direkt jämförelse men upplever att en del har ändrats eller är nytt?). Hur som helst anger de att de nu har som mål att uppdatera dokumentet regelbundet.

Poänger med detta whitepaper
Search Engine Optimization Starter Guide är upplever jag ett bra dokument när det kommer till att peka ut vad Google prioriterar on-site och jag kan säga att jag inte nått så långt att jag fått med allt där. Diskuterar vi metoder som seriösa webbsajter kan använda för att stimulera inlänkar tar dokumentet egentligen inte upp detta tydligt alls. Fast det är samtidigt givetvis ett mycket svårare område för Google att diskutera. Ett fåtal saker berörs dock både när det gäller sådant som rekommenderas och sådant som anges som olämpligt:

    Rekommenderad offsite SEO
  • Blogga om nytt innehåll och tjänster.
  • Marknadsför "offline".
  • Lär dig om sociala media sajter.
  • Lägg till dig i Google's Local Business Center.
  • Försök nå folk i relaterade samhällen på nätet: "Reach out to those in your site's related community".
    Offsite SEO att undvika
  • Undvik att marknadsföra varje nytt litet innehåll du skapar. Gå för stora intressanta saker.
  • Undvik scheman där innehåll "is artificially promoted to the top of these services."
  • Spamma förfrågningar om länkar till alla sajter relaterade till dig.
  • Köpa länkar från en annan sajt "with the aim of getting PageRank instead of traffic".

En liten kommentar
Tipsen är bra åtminstone tror jag som en skugga av hur Google själva ser på saker och ting. Likväl tycker jag nog att för målgruppen som inte kan något om det här är det för otydligt. En del andra saker tycker jag rent av själv är otydligare. Här ska man tänka på att många seriösa och väldigt bra webbsajter helt saknar all kunskap och erfarenhet i området. Faktiskt är det här någon jag egentligen själv skulle vilja ha möjlighet att göra något liknande kring just för sådana webbsajter eftersom jag tror att det skulle kunna tillföra ett väldigt tydligt värde och ändå vara likvärdigt seriöst. Men jag har inte möjlighet att lägga de 4 - 6 veckor ett sådant dokument skulle ta inklusive exempel i form av en webbsajt.

1. Blogga om nytt innehåll och tjänster.
Mycket få saker rekommenderar Google så ofta som att företag ska blogga. Många anledningar finns till att detta är en både effektiv och seriös marknadsföringsmetod av webbsajter. Bara för att ta en sak är det svårt att nå högt på webbsökning men bloggpostningar syns högt korta tider på bloggsökningar. Bloggen gör därmed den vägen och också via liknande tjänster (bloggportaler m.m.) att du kan nå läsare även tidigt. Dessa läsare är typiskt bloggare själva och därmed ges möjlighet till spontana länkar. Få saker är så effektivt när det kommer till SEO som att ha en blogg.

2. Lär dig om sociala media sajter.
Att det här finns med känns viktigt eftersom vi hade en bloggpostning under året på en Google-blogg som uttryckte sig väldigt oklart om sociala media. Den togs senare bort. Det verkar med andra ord nu tryggt att tolka att det är helt ok att arbeta med sociala media så länge man inte spammar.

3. Lägg till dig i Google's Local Business Center.
Är detta gynnsamt är det givetvis bra att Google talar om det. Är det fortfarande gynnsamt att registrera sig i kataloger bör man tala om det också. Särskilt som Google nu har en väldigt dominerande position på nätet är det viktigt att man är noga med sådant här och snäll med sina små konkurrenter. Det förlorar man inget på men motsatsen kan komma tillbaka surt inte minst inom EU.

4. Undvik att marknadsföra varje nytt litet innehåll du skapar. Gå för stora intressanta saker.
Nu är ju inte alla ämnesbranscher stora i trafik. De kan fortfarande vara svåra. Och de kan fortfarande vara viktiga både när det kommer till konvertering och inflytande. Sedan blir det givetvis för Google från deras perspektiv väldigt fokus på "stor-trafik". Hur som helst uttrycker Google sig relativt så det behöver inte vara något problem.

5. Köpa länkar från en annan sajt "with the aim of getting PageRank instead of traffic".
Det här bör tolkas som att länkar man köper ska vara rel=nofollow.

0 kommentarer

Kommentera