Marknaden & Internet bryr sig inte i om du tjänar pengar

11/10/2008

Den här lilla artikeln tyckte jag var ganska läsbar åtminstone för mig:

Där fanns lite för mig som av och till överdriven moralist att lära. Till exempel följande:

"First, the market and the internet don't care if you make money. That's important to say. You have no right to make money from every development in media, and the humility that comes from approaching the market that way matters. It's not 'how can the market make me moneyä it's 'how can I do things for this market. Because generally, when you do something for an audience, they repay you."

Sedan hoppas jag (men helt felaktigt vet jag ju) att folk sätter lite nivå på vad de är beredda att acceptera att ge marknaden för att tjäna pengar. För mig känns t.ex. själva konceptet att sälja produkttester, redaktionellt innehåll m.m. för pengar fel. Läsaren kan inte uppfatta att du har fått betalt för att säga det och blir därmed lurade. Precis samma sak gäller naturligtvis sökmotorvänliga länkar i såld reklam om än indirekt när de påverkar sökresultaten men också direkt när den omedelbara läsaren uppfattar det som att du länkar något bara därför att det uppskattas fast du i verkligen fått pengar och annars knappast länkat sajten.

Förutom det som tas upp tror ju jag att i den publicistbransch som skapats, skapas och kommer fortsätta skapas där allt innehåller är gratis är en till väldigt viktig faktor låga kostnader och mycket låga fasta kostnader. Det ger flexibilitet. Jag tyckte att Aaron Wall berörde det bra och väldigt relevant för mig och tror jag väldigt många av läsarna av den här bloggen på SEOBook.com:

0 kommentarer

Kommentera