Underligt? Google och .info-domäner

5/29/2008

Sent fredagen den 23 maj såg jag Nikke Lindqvist sajt glykemiskt-index.info gå ur index på ett antal sökord. Det gällde bl.a. GI, GI-metoden och amaranth. Däremot inte "glykemiskt index". Jag tyckte det var förvånande. Hela området viktminskning på webben är mycket spammigt. Hans GI-sajt håller emellertid tydligt högre kvalitet än genomsnittet och bör vara användbar för många.

Alla .info-domäner togs bort
Under lördagen såg jag att den kom tillbaka under dagen. När jag surfade amerikanska bloggare såg jag nu en förklaring till det hela. Det verkar som att kanske alla info-domäner togs ur index under en dag:

Att det finns stora mängder spamsajter på .info råder det ingen tvekan om. Min gissning är att Google ville göra några kvalitetsmätning utan .info kanske för att indirekt få data för att identifiera .info-sajter med låg kvalitet. Det skulle t.ex. kunna flaggas via kvalitetsökning på en sådan SERP medan mätningen pågick. En sådan tillfällig åtgärd (som knappast lär upprepas regelbundet) kan ha använts för att verifiera något annat kvalitetsfilter.

Fast kanske var det helt enkelt en defekt?

1 kommentar
Unknown sa...

Du har baske mig bättre koll på min sajt än jag själv har Hans. Tack för påpekandet. Jag har förstås sett dippen men trodde det berodde på vädret. Som tack bjussar jag på lite statistik över nergången under denna dag:
http://www.lindqvist.com/skrums/dipp-gi-2008-05-23.png

Nu kommer det lustiga i kråksången. Jag gjorde en jämförelse mellan trafiken i år mot trafiken förra året, och det verkar som om Google har utnämnt 23 maj till "the non .info day":
http://www.lindqvist.com/skrums/gi-index-maj-2007-2008.png

Rätt makalöst. Eller hur?

2008-05-29 17:40

Kommentera