Nyheter som ger trafik & Trafik från halvapor

5/19/2008

Jag bloggade om att jag upptäckt en ganska hög trafiktopp för halvapor (ett sökord som normalt inte ger någon trafik):

Nu har jag gått igenom maj dag för dag i Google Analytics. Idag hade jag en enstaka besökare. Den tredje maj gav sökordet 0 besökare. 2008-05-04 levererade det däremot 200 unika besökare, dagen efter 107, sedan 63 och därefter fallande steg för steg.

Någon förklaring från via webbsökning med Google på halvapor och datum runt 2008-05-04 hittade jag inte. Nyhetssökning på halvapa och halvapor gav heller ingenting. Orsaken till trafiken är med andra ord okänd.

Nyheter kan ge trafik
Annars kan även ett vanligen dåligt sökord ge mycket trafik om en stor nyhet om det kommer. Det gällde t.ex. oss på Nyfiken vital för läkemedlet Chantix (som sedemera fått namnet Champix i EU) mot rökning som gav bra med trafik när tidningarna skrev om det. Där skrev vi tidigt om forskning och introduktionen i USA. När det blev godkänt i Sverige fick trafik från andra än RSS-läsarna. Då rankade vi ett på Chantix och slog mellan ett och två på Champix. Nu ligger vi fortfarande topp tio någonstans men det räcker bra nu särskilt som det nu är mycket svårare att ranka genom att andra betrodda sajter hunnit skriva om läkemedlet: Läkemedelsverket, FASS (Läkemedelsindustriföreningen äger FASS) m.fl.

Men här har jag inte upptäckt någon nyhet. En sådan här topp utan förklaring är ovanlig. Hänt mig en gång tidigare men jag tror nog jag listar ut det här i morgon. TV, fotosajter m.m. är ju kvar att kontrollera. Kanske någon stor uppsatsskrivning annars? Spekulationer välkomnas :-)

Trevligt var i alla fall att få återupptäcka den här bilden...

1 kommentar
Anonym sa...

DN:s söndagskryss 4/5 översta raden:
halvapor
s???ker

2008-05-31 11:54

Kommentera