Ett mycket kul PM jag fick :-D

5/03/2008

Bytte några PM fram och tillbaka med en kille på SEO-forum. Nedan har vi ett citat från det som jag tyckte var riktigt kul:

"Ett misstag som jag tror inte är så bra alltid är att du delar med dig aningen för mycket till andra på forumet. Jag tror inte att du har så mycket att vinna på det. Jag tror också att din kunskap ses som åsikter och sticker i ögonen på folk som inte har så mycket koll. Jag uppskattar din kunskap mer än de flesta på forumet! Jag tycker att du är en bra kille när det gäller att få viktig information så missförstå mig inte. Jag tror att du har mer att vinna på att sprida viktiga tips och information hos personer i "rätt" kretsar och inte öppet i forumet. Detta är min tolkning, du kanske upplever detta annorlunda? Men det är upp till dig."

Jag har inte fått svar än om han vill att jag ska ange hans namn här. I så fall uppdaterar jag med det tillsammans med länk till hans blogg eller motsvarande.

Flera andra som sagt samma sak. Grejen är ju också att vissa inte minst länkpaketssäljarna som fanns särskilt 2007 optimerade en faktor extremt. Jag har aldrig köpt en länk, sålt en länk eller köpt någon marknadsföring överhuvudtaget. 0 kr i budget. Då får man titta bredare och vara ödmjuk & tacksam för spontana länkar från bloggar. Man tvingas lära sig i bredd.

SEO-forum vs Pusha
Kring SEO-forum vill jag också säga att jag lärde mig en del där när jag var nybörjare. Det fanns mycket duktigt folk där och några är fortfarande kvar. Men numera är det mest en mötespunkt för försäljning av sajter & länkar och det blir allt färre trådar med kunskap.

Underligt tycker jag också att samtidigt som andra faktorer än länkar värderats upp av Google så diskuteras det allt mindre. Så det är sällan jag bryr mig i att läsa det numera. Jag läser Pusha istället:

  • Man får en indikation om vad folk är intresserade av och vad som är hett.
  • Man får möjlighet att visa upp sig för bloggare.
  • Man får trafik direkt från Pusha.
  • Nyheter som når förstasidan får lite länkkraft.

Pusha ger mig mer. Sociala media överhuvudtaget är riktigt tilltalande nu när det börjar bli större i Sverige. Jag hoppas verkligen att Pusha eller någon annan sajt kan bli en stor mötespunkt för Sveriges bloggare.

2 kommentarer
Anonym sa...

Lustigt PM. Jag tycker att man skall dela av sig av sin kunskaper.

2008-05-04 20:48
Anonym sa...

Gissar att det finns ryggdunkarklubbar...litet här och dår i Sverige...har själv sett det på en olika håll...

Trist tycker jag...

2008-05-11 22:24

Kommentera