En fråga om mina affärsrelationer

5/05/2008

Här kom en viktig fråga om jag har affärsrelationer med Pusha. Jag gjorde ett längre svar här än det jag gav Daniel.

"Hej Hans
tack för bra läsning, men angående webbsidan http://www.pusha.se/ så håller jag inte med dig. Är det av ekonomiska syften du skriver om dom? När det gäller SEO och sociala media så finns det bättre alternativ. Är http://www.seotaktik.com/ en ny blogg? Jag håller tummarna för nästa PR export som kommer snart, det går nog bra. Du har bra innehåll och det är lättläst, googlebot ser allt."
Skickat av Daniel Barosen (blogg).

Jag har ingen affärsrelation med Pusha och ger dem inte någon betald reklam här. Inte heller har jag någonsin träffat dem annat än över e-post när jag ställt frågor. De har inte någon gång bett mig marknadsföra dem eller givit förslag på något de vill att jag ska blogga om. Däremot har de tackat efteråt.

Jag har heller ingen affärsrelation med något SEO-företag eller IT-företag. Inte heller köper eller säljer jag sökmotorvänliga länkar (och har aldrig gjort det).

Jag tror på Pusha
Min bild och jag har experimenterat regelbundet med Pusha är att de blivit ganska stora och givet vad jag kan se i bloggosfären kan de tänkas bli riktigt stora. Jag satsar för 2008 stenhårt på att försöka öka antalet spontana länkar från bloggare. Att tipsa via sajter via e-post (vilket krävs för att tipsa t.ex. webbutiker, statiska sidor m.m.) har jag helt lagt ner liksom registreringar i kataloger m.m. Jag tror att bloggosfären är viktig och satsar allt på den.

Jag lägger allt krut på att seriöst lyssna vad vanliga bloggare är intresserade av, ha dialog med dem, anpassa oss och nå ut till dem. Jag tror att Pusha kan vara ett verktyg som underlättar detta. För helt nya bloggar kan Pusha dessutom vara en viktig marknadsföringskanal: Når du startsidan får du typiskt mellan 15 - 100 besökare.

Stackars SEOTaktik är PR 0 :-)
SEOTaktik är en ny domän och bloggen hade tidigare en subdomän på Blogger. Subdomänen hade PR 3. Flyttningen ligger tidsmässigt på sådant sätt att den nya domänen inte fick tid att få något PR. Ska jag spekulera tror jag bloggen är lite starkare nu men inte PR 4 än.

Sedan ska man inte stirra på PR. Det säger så lite idag och bland det jag minst tror på. Några situationer där jag upplever att folk tror att de har nytta av toolbar PR är emellertid följande:

  • För att upptäcka straffade sidor.
  • Länksäljare och länkköpare tror det är viktigt.
  • Hög PR är prestige och stolthet.

En dyr bil är prestige men du kommer till jobbet lika bra i en billigare bil. Och håller båda hastighetsbegränsningen (Googles regler) är skillnaden i resväg och restid liten.

Mer tänk om Pusha
Det här svaret fick jag sedan från Daniel:

"Tack för ett snabbt svar Hans. Jag ska kolla lite mer på Pusha.se, jag kanske har underskattat sidan lite.

/ Daniel"

Redan har nu Pusha växt igen :-) För nya medlemmar rekommenderar jag att man läser min artikel: Sociala media på rätt sätt för Bloggar & Nättidningar. Där finns bra tips på hur man arbetar seriöst för att ge mervärde till läsarna, dig själv och sajten.

Nedan har vi svaret jag skickade på det sista e-postet. Särskilt det sista stycket kan vara intressant:

Tänk på att det där är en blogg för vanliga bloggare. Vad du i din situation kan få ut av olika sociala medier är troligen bredare och du bör ha goda möjligheter att följa upp det bra själv och pröva dig fram.

För egen del när vi tittar på området brett riktar jag mig för 2008 brutalt in på att få spontana länkar från vanligt folks bloggar. Det är en väl underbyggd strategi och jag tror att Pusha kan hjälpa till där.

Sedan är Pusha speciellt då det är en Digg-kopia. För andra typer av sociala media är jag mycket mindre säker på att svenska varianter har någon framtid och tror snarare att de internationella får "nationella" subområden vilket jag t.ex. sett på Flickr där jag varit medlem ett antal år.

1 kommentar
Anonym sa...

Jag kan bekräfta det Hans skriver och vill samtidigt än en gång passa på att tacka för dina vänliga ord om Pusha.

Jag hoppas du ger det ett nytt försök Daniel och att du känner att kan ha nytta/nöje av sajten. Tveka inte att höra av dig om du har frågor eller tips.

2008-05-10 09:50

Kommentera