Hur Microsoft Live! värderar länkar & särskilt från bloggar

5/12/2008

Live! är Microsofts sökmotor och vi hittar den här: www.live.com. De få gånger jag använder den brukar jag emellertid fortfarande skriva search.msn.se vilket går lika bra.

Live! blir lite bättre
Live! har för alltid tyckts ha ett stort problem med att hantera spam. Senast året upplever jag att sökresultaten förbättrats ganska tydligt. Nyligen sökte jag en del på den och det var fortfarande mitt intryck att sökresultaten går i rätt riktning. Att Live! är tydligt känslig för spam och mer så än Google och Yahoo var också mitt intryck nu.

Något som förvånande mig mer var hur tydligt resultaten varierade för en mindre sajt över sökord där det ändå kunde förväntas vara likvärdigt. Orsaken var inte så svår att hitta men hur man ska tolka det kan vara svårare och är ingenting jag lade just någon tid på även om jag här ger förslag på en teori.

Live! och länkar från taggningssidor till bloggpostningar
För sökresultaten där jag bedömde förutsättningarna som likvärdiga fanns särskilt att sidorna bloggats spontant. Genomgående var att resultaten var bättre där något länkat dem från bloggpostningar specifikt från Wordpress.com. Det kan man givetvis tolka som att Live! värderar Wordpress.com högt. Det är inte orimligt då Wordpress hanterar spam bättre än de flesta andra.

Jag lutar emellertid åt en annan förklaring. Istället tror jag att Live! värderar upp länkar från bloggpostningar från bloggar på Wordpress.com p.g.a. länkarna från Wordpress taggningssidor som går till bloggpostningen. Det vill säga sidor som denna wordpress.com/tag/google/.

0 kommentarer

Kommentera