Powerset - Sökmotor för Wikipedia

5/14/2008

Powerset är en ny sökmotor särskilt framtagen för att söka Wikipedia:

Att använda Wikipedias egen sökfunktion är ingen höjdare. Den ger mig sällan det jag vill ha. Istället brukar jag använda Google.com om jag söker en.wikipedia.org. Svenska Wikipedia har en bit att gå än så den använder jag typiskt aldrig.

Vad är poängen med Powerset?
Vad som uppges vara särskilt med Powerset är att den har givits en förståelse av varje ord i Wikipedia. Den vet vad orden betyder och det menar man kan ge bättre sökresultat.

Redan här är konceptet inte orimligt och kan nog fungera bra för uppslagsböcker och ordlistor. Powerset gör emellertid mer och har en förståelse av varje ord på en sida. Det kan möjliggöra djupare analys om man har statistik över hur folk söker och vad de då önskar.

Jag tyckte sökmotorn fungerade bra när jag prövade den lite ytligt. Kvalitetsnivån är däremot svårt att säga något om när man inte söker på riktigt. Blir det av ska jag emellertid använda den åtminstone ett tag när jag söker Wikipedia.

0 kommentarer

Kommentera