Tao

8/18/2009

Nu tog jag och ändrade blogg-avatar (kallar man det så?) från Zen till Tao. Jag hade ju egentligen tänkt följa Zen buddismen 2009 men det blev istället taoism. Egentligen är det tråkigt därför att Zen har jag aldrig tillämpat vilket jag däremot gjort med Tao flera perioder.

Vad är då Tao? Tao är som vatten: färglöst, klart och diskret. Ändå kan inte ens den största sten stå i dess väg för alltid. Stora händelser kan dra ögonen till sig och vara lockande. Men det är den kontinuerliga försiktiga rörelsen som åstadkommer förändring. Wikipedia säger något viktigt:

"Practitioners are cautioned to be unobtrusive, undemanding, and unsophisticated in their actions, and to know when to let go so that the unseen workings of Tao can carry the act to its completion."

Från: Tao

Relaterat:

Tao och Flow

I Ching och Kung Fu Panda

Wú och två kor

Wei wu wei

2 kommentarer
Vegotjej sa...

Buddism är något som intresserar mig väldigt mycket:)

2009-08-18 15:25
Swedish Research sa...

Jag tycker alla religioner är intressant (^_^) Precis som trender. De har ofta mycket bra i sig.

Sedan har många också ett otäckt drag där fundamentalism kan uppstå. Det är mindre vanligt i Buddism men har förekommit också. Är man medveten om att den risken finns är det nog ingen fara.

2009-08-18 15:33

Kommentera