Pingtjänster svarar dåligt

8/07/2009

När jag idag pingat www.seotaktik.com och www.pryltrend.com har många tjänster inte svarat. Svenska meta-pingtjänsten bloggping.com ger just nu en blanksida.

Detta kan vara en tillfällighet men kan också vara en följd av angreppet mot Twitter. Kanske fick Twitter en trafiktopp när de återigen började fungera. Jag tror att väldigt många normalt pingar massor tjänster. Det kan ha givit stora ping-toppar. Eftersom trovärdiga uppgifter om den egentliga orsaken bakom angreppet ännu saknas känns det inte som det ska uteslutas att dessa tjänster direkt påverkades av angreppet. Är angreppet enligt vad jag tidigare skrev är detta heller inte otroligt p.g.a. automatiska ping eller att angriparna utnyttjade ping-tjänster för att förstärka angreppet.

Wired fick följande uppgift av Bill Woodcock:

"According to Bill Woodcock of Packet Clearing House (a nonprofit organization tracking Internet traffic), the attack wasn’t a traditional DDoS attack using automated bots, but one conducted through a wave of spam email messages that hit Twitter, LiveJournal, and other websites. On top of that, it looks like YouTube was targeted."

Det förvånande mig något då jag uppfattat att det är infrastruktur med större resistens. Sedan slog det mig att det nog handlar om funktioner för mikrobloggning via e-post. E-post har ju ingen egentlig autentisering och avsändare kan enkelt förfalskas. Kanske har det gjort det möjligt att gå runt säkerhetsfunktioner för filtrering.

Mer om Twitter-angreppet går att läsa i:

TWITTER UNDER ANGREPP

TWITTER-ANGREPPET: STATISTIK, MOTIV OCH METOD

DOS-angreppet mot Twitter: Mer om motiv och säkerhetshål

0 kommentarer

Kommentera