Nationell säkerhet och träning av kognition

8/03/2009

I ett inlägg på Pryltrend diskuterade jag möjligheter träning av hjärnan kan ge inom tre områden. Det handlar om livskvalité, ekonomisk tillväxt och nationell säkerhet. Eftersom vi här diskuterat vissa säkerhetsfrågor är det intressant att här titta lite mer på argumentationen kring nationell säkerhet. Jag gör det genom att citera delar av "Människans framtid kräver träning av hjärnan" och diskutera respektive argument djupare. Läs efteråt gärna hela det ursprunliga inlägget efter diskussionen här vilken bör ses som ett komplement.

"Jag har vidare länge menat och argumenterat för att detta område är viktigt för vår nationella och globala säkerhet. Ett exempel rör miljöförstöringen och flera föga genomtänkta krig. Problematiken menar jag har i samtliga av de svåraste felen varit att folk inte orkat koncentrera sig på argumenten utan hållit fast vid gamla trosföreställningar och låtit känslorna fatta besluten."

För de som läst mig regelbundet här är det här inte något nytt. Sedan är jag medveten om att många ogillat det och upplever att jag tycker att de är dumma därför att de tror på gud m.m. Nu har dock inte huvudfrågan handlat just om detta utan irrationella reaktioner i stora populationer. Där är religiösa trosföreställningar ett problem som gång på gång ger upphov till problem. Men det handlar lika mycket om kommunism och politiska grupperingar långt ut på höger-kanten.

"Nästan alla har oerhört svårt att acceptera att människan är väldigt lätt att manipulera. Det gör det inte mindre verkligt. Jag menar även om det inte är vetenskapligt bevisat att starkare arbetsminne minskar denna risk."

Vad vi som globalt samhälle måste försöka nå fram till är att minska problemen fundamentlism orsakar. Risken är annars att vi utplånar oss själva.

Jag har också menat att detta har betydelse rent taktisk rörande säkerhetspolitik, IT- och informationssäkerhet m.m. Här börjar dessa idéer tränga in även om jag fick ta en hel del smällar i början och delvis därför jag håller på kunskap eller som någon uttryckte det:

"[...]it is important for you to be shining like a star at the top of the heap.".

Men det börjar nu vända:

"Detta område handlar emellertid inte bara att förhindra idiotiska idéer vilka kan utrota hela mänskligheten utan också om att världens demokratier inte ska bli farligt svaga. När jag började argumentera för att detta faktiskt var en risk och att Västerlandet tappade hånades jag flera gånger. Nu har den kritiken tystnad och åtminstone i USA börjar fler och fler inse att jag har rätt."

Värdet vi behöver få avseende nationell säkerhet handlar med andra ord om tre faktorer:

  • Att förhindra vansinniga beslut fattade "kollektigt" p.g.a. känslomässig resonans vilket jag menar går att manipulera fram.
  • Att via effektivare metoder prestera lika bra som vad tyrannerna uppnår via hänsynslöst utnyttjande av befolkningen.
  • Att skydda världen från manipulation.
  • Att världens demokratier ska kunna prestera exceptionellt bättre (och inte lika bra eller sämre) än övriga avseende krigföring, IT- och informationssäkerhet och dataanalys.

Jag känner att vi just nu är långt ifrån allt detta. Samtidigt behöver det inte ta lång tid att hämta in.

0 kommentarer

Kommentera