Spöken i maskinen? Kanske men ingen Poltergeist

8/10/2009

Detta inlägg jag fick tips om är intressant och välskrivet:

Ghosts in the machine?

Jag tror inte att han har fel avseende hotbild men att problemen är på en nivå där USA har svårigheter att hantera det tror jag inte att man är i närheten av. Tvärtom pekar hur årets angrepp klarats att stor marginal finns.

Samtidigt förekommer på nätet just nu mycket omfattande avlyssning. Senast tror jag det var Tyskland som tröttnade och kommunicerade tydligare än vanligt:

Germany accuses China of industrial espionage - Cyber sabotage and phone hacking rife, agent says.

Och för att citera en bit:

"He said methods had become "extremely sophisticated" to the extent that China, which employs a million intelligence agents, was now capable of "sabotaging whole chunks of infrastructure" such as Germany's power grid."

USA tror jag också drabbats både bland företag och myndigheter. Men jag har direkt svårt att tro att det ligger på en nivå DHS saknar kontroll över. Ännu mindre att någon enskild incident upptäckts som skulle vara orsaken till att Hathaway och Kwon avgår. Jag ser inte att det kan vara i närheten av det.

0 kommentarer

Kommentera