Janet Napolitano öppnar DHS för dialog

8/05/2009

Homeland Security har påbörjat ett stort projekt där man har dialog med medborgare och affärsintressen. Precis meddelades nu att en till del i detta blir webbsajten:

www.homelandsecuritydialogue.org

Den ska fungera som ett gränssnitt för dialog på webben. Därigenom kan man även nå intressegrupper som inte kan vara på plats. Jag tror detta kommer visa sig mycket lyckat.

Där har vi dessutom ett filmklipp med Janet Napolitano. Hennes titel är United States Secretary of Homeland Security men den är för lång att använda så vi nöjer hos med för- och efternamn.

Janet Napolitano imponerar verkligen. Det är ett tungt arbete men det märks att det rör sig framåt. Följande citat från senaste dagen känns mycket insiktsfullt:

"We need to be looking at [cybersecurity] not from a traditional standpoint of how we do law and order, but how we need to do it in a new and evolving world.

We need to be thinking outside our traditional boxes. We need to be thinking ahead."

Både DOD och DHS har flera gånger sista tiden pekat på problemet med rekrytering och det gör Janet Napolitano här också:

"How are we going to grow, recruit and retain experts or cyber cops?" she added. "In other words, where are the personnel going to come from who are going to help us in this effort?"

Från: Napolitano: Cybersecurity issues remain unresolved

Hela detta projekt är givetvis ett fint och mycket kompetent exempel på att tänka nytt.

Det är lite som jag skrev i Hathaway kliver ner:

"Samtidigt får man inte komma efter i utvecklingen eller fastna med blicken. Blicken behöver lyftas från traditionella säkerhetsfrågor och nätverkssäkerhet. Dessa frågor ska idag inte behöva vara svåra att lösa. Fastnar man där tänker man fel. Gör man det är risken hög att ny teknik oavsett om det är sociala media, App store eller något annat tillåter nya säkerhetsproblem att breda ut sig. Inte heller får man missa att följa nya forskningsresultat för att se om de kan möjliggöra nya typer av angrepp."

Dessutom känns Sekreterare Napolitano vara en lugn och trygg person. Det tror jag är viktigt. Säkerhet ska inte handla om att sprida skräck utan om uppmuntran och möjlighet.

Det underliga är att jag när jag såg filmklippet fick för mig att jag har träffat Janet Napolitano. "Hon" berättade för mig att amerikaner ibland gör misstaget att bedöma europeiska åsikter utifrån vad folk i USA släktande från dessa tycker. Om det verkligen var Janet Napolitano eller inte vet jag inte. Mycket troligare var det någon annan. Det här var flera år sedan.

2 kommentarer
Anonym sa...

Kulturskifte!

2009-08-05 11:49
Swedish Research sa...

Förövrigt om man utvecklar tänket i:
http://www.seotaktik.com/2009/08/us-military-hanterar-sociala-natverk.html

Ser man att det kan vara en del av lösningen till rekryteringsproblematiken. D.v.s. att man implicit kan utnyttja generella resurser i pågående projekt oavsett om det är industrisamarbete, öppenkällkod eller annat.

Där ges även möjlighet att föra ut kompetens och tankesätt till personerna i projekten som de tar med sig hem till arbetsgivaren.

Därigen har kraven på egna timmar direkt minskat.

Jag tror jag ska ta och utveckla det framöver i ett eget inlägg.

2009-08-05 12:20

Kommentera