Problem i FeedBurner och PubSubHubbub

8/15/2009

Google är verkar väldigt entusiastiska över PubSubHubbub men jag är inte riktigt säker på att jag ser att det kan förändra något till det bättre märkbart för användare. Däremot kan säkert de och andra infrastruktur-aktörer ha nytta av det. Det vet de bäst själva.

Det har dock givit problem med SEOTaktik vilket är anledningen till att jag skar bort FeedBurner härifrån:

FEEDBURNER BORT FRÅN SEOTAKTIK

Problemet SEOTaktik hade var att PubSubHubbub av och till påstod att dess namn var tillhörande minst en annan blogg ej min. Att skära bort FeedBurner löste direkt detta problem.

Nu kan jag också konstatera att Pryltrend.com också börjat få underliga problem mycket sannolikt just p.g.a. PubSubHubbub. Titta på bilden nedan från en populär svensk ping-tjänst använt av en av Sveriges större bloggtjänster men öppet för alla:

Länken namngiven "Pryltrend.com" går emellertid inte till www.pryltrend.com utan till pubsubhubbub.appspot.com. Sådant här är väldigt problematiskt därför hur ofta testar du att länkarna pingande ger verkligen går till din blogg? Använder du FeedBurner kan de istället gå till appspot.com.

Problemet låter dock som jag skrev mycket större än vad det är. Länken som går till själva inlägget tycks däremot för mig bli sådan att besökaren hamnar rätt.

Nu såg jag förövrigt hur en för mig helt främmande blogg användande FeedBurner påstås heta Pryltrend.com. Kanske har det med tiden att göra?

Finns det fler problem med FeedBurner? Jadå. Ett har att göra med hur det hanterar tid, datum och tidszoner. Dessa värden tycks inte sättas från strömmen. Däremot kanske den tidszon bloggen är driftsatt i påverkar.

3 kommentarer
Swedish Research sa...

Kanske det här går att lösa genom att ej peka Feedburner-strömmen på bloggen för auto-discovery (rätt ord?) och istället Blogger-strömmen?

Kanske löser det problemet utan att skapa problem om Blogger-strömmen skickar vidare till FeedBurner?

2009-08-15 20:51
Anonym sa...

SEO-hacking av Google. Marknadsför PUBSUBHUBBUB.

2009-08-16 15:04
Swedish Research sa...

Snarare ett fel eller att de som ibland annars beroende på medarbetare dum-följer standarder trots att tusentals sajter inte gör det och det skapar problem.

2009-08-16 16:44

Kommentera