Google nu i National Cyber Security Alliance ledningsgrupp

8/13/2009

Enligt ett pressmeddelande igår valdes Google in i National Cyber Security Alliance (NCSA) ledningsgrupp:

Google Joins National Cyber Security Alliance (NCSA) Board of Directors

Det tror jag är utmärkt och jag menar att de har massor av erfarenhet att dela med sig precis som jag skrev i:

GOOGLE DEMONSTRERAR VIKTIG SÄKERHETSSTRATEGI

Vidare menar jag att flera av deras säkerhetsprodukter är gjorda på det sätt som krävs för att det praktiskt ska vara möjligt att lösa vissa typer av säkerhetsproblem både tillförlitligt och kostnadsmässigt effektivt. Ett bra exempel är Google Safe Browsing API vilket var en av de första lösningar jag tog med i "Security Framework" på OpenCyberSecurity.org när jag började skissa upp ramverket:

Cloud security services

Slutligen vill jag säga att ett av de största problemen med säkerhetsbranschen är oförmåga att motivera och informera på ett sätt som ger mätbar effekt. Det har diskuterats en del i:

UPPMUNTRAN OCH MÖJLIGHET ISTÄLLET FÖR INGREPP

ATT PREDIKTERA FRAMTIDEN ÄR ANGENÄMT

Ett problem som kanske mer än ovan gäller NCSA är att de ev inte nått tillräckligt med personer. Även här bör Google kunna bidra med värdefull kunskap om möjligheterna att bättre använda nätet.

0 kommentarer

Kommentera