Vertyg för business intelligence

3/02/2010

Jag samlade information om några vertyg, program, standarder, ramverk, formella språk och säkerhetsprotokoll användbara för business intelligence. Listan inkluderade en del jag utvecklat också inklusive ytlig information rörande nuhets-beräkning respektive tidsanalys.

Anpassningen gjorde jag med tanke för kontinuerlig redaktionell bevakning i större mediekoncerner och den finns därför på Nyhetsbloggen:

Business intelligence (Nyhetsbloggen.com)

Texten finns återgivna nedan här i inlägget i sin helhet men vissa mindre förändringar kring enstaka meningar.

Verktyg för business intelligence

För avancerad dataanalys finns otaliga system som används inom forskning, business intelligence, underrättelseanalys, trendanalys, medicin m.m. Få av dessa används inom media men kan ge stort värde. Här diskuteras fem möjligheter:


Bild över entiteter och deras relationer från dataprogrammet ONT i en superdator lösning från SGI där access kan hyras:

Ontologies (SGI.com)

1. Ontologi för att beskriva samband
2. Tidsanalys för att upptäcka vad som hänt
3. Keynote för att beskriva avancerade system med rättigheter
4. Emotionellt läckage är svart magi vackrare än allt annat
5. Formella språk
6. Att mäta nuhet
7. Business intelligence och prediktion från Google
8. Google Image Swirl

1. Ontologi för att beskriva samband

Ontologi handlar om att beskriva entiteter utifrån dess egenskaper och hur de förhåller sig med varandra. Genom detta går detta att analysera även ytterst komplexa entiteter där huvud och/eller papper inte räcker till.

Ontologi låter mediekoncerner följa entiteter och deras relationer

2. Tidsanalys för att upptäcka vad som hänt

Tidsanalys är den analysmetod jag menar är i särklass mest kraftfull ändå sällan använd utanför krypteringsanalys. Orsaken att den inte är mer använd har troligen att göra med att människan naturligt inte förhåller sig "exakt" till dig. Trots styrkan som finns i metoden (utvecklad och förenklad av mig för media) är den ganska enkel att använda:

Tidsanalys i grävande journalistik

3. Keynote för att beskriva avancerade system med rättigheter

Ett alternativ ibland kanske intressant är Keynote (RFC 2704) för att beskriva förtroende hos distribuerade system. Med Keynote kan du t.ex. beskriva att en entitet du följer hade rättighet att göra vissa typer av affärer men saknade rättighet att göra det om inte vissa andra saker var uppfyllda. Just flexibilitet gör att egentligen allt runt rättigheter med fria villkor kan definieras.

Standarden utvecklades bl.a. Matt Blaze. Jag gjorde den första implementationen av standarden utanför referensimplementationen redan 1999. Läs mer i:

Datacentrisk säkerhetsarkitektur och Keynote
The KeyNote Trust-Management System Version 2

4. Emotionellt läckage är svart magi vackrare än allt annat

Även går med andra lösningar att beräkna känslomässigt innehåll i både text och bild beräknas:

1. Det är intressant att göra för att se att det överensstämmer med vad som är önskat att kommunicera. En del artikel med positivt innehåll men som känns helt pessimism är givetvis inkorrekt.

2. Emotionellt läckage som jag kallar detta (jfr informationsläckage) går också att tillämpa för att uppskatta en persons känsloläge.

3. Det kan också vara möjligt att använda som en mer eller mindre unik signatur för en skribent. En möjlighet med det kan vara att från en text för vilken skribenten är okänd hitta denna genom att jämföra emotionellt läckage vilket kan fungera bättre även för fallet när texten av annan person översatts till ett främmande språk.

5. Formella språk

Rörande formella system ej tidigare berörda är troligen möjlig användning inom media obefintligt. För övriga fall är troligen CSP ett bra första alternativ att titta på:

Communicating Sequential Processes (CSP)

6. Att mäta nuhet

Nuhet rör sig i samma område som emotionellt läckage men är inte samma sak. Det handlar mer om det ögonblick när en grupp personer (eller en individ) påverkar trender och påverkas av trender. Begreppet liksom övrigt runt det är del av ett eget system och en del finns att läsa i:

Att mäta nuhet via Google
Är mobiler vägen till det absoluta ögonblicket?
hedonimeter.org/blogg

7. Business intelligence och prediktion från Google

Google har ett antal verktyg i det här segmentet som jag använder alldeles för sällan. Tills de bättre finns beskriva länkas de direkt. De första två är troligen dom som oftast används och är allmänna för sökord:

www.google.se/trends
www.google.com/insights/search/#

Denna är en anpassning mot ekonomi:

Google Domestic Trends

8. Google Image Swirl

Google Image Swirl uttrycker relationer mellan bilder:

Explore Images with Google Image Swirl (Google Research Blog)

Fler verktyg på SEOTaktik

Fler verktyg, guider m.m. användbara inom IT- och informationssäkerhet finns samlade här på SEOTaktik i:

Guider och program

0 kommentarer

Kommentera