En sista kommentar rörande Comprehensive National Cybersecurity Initiative

3/03/2010

Comprehensive National Cybersecurity Initiative känns som en tämligen tilltalande kompromiss mellan befintliga projekt och den goda översikt över flera teknikområden och hot Howard Schmidt har. Att den kommit snabbt - eller åtminstone gjorts publikt tidigt - visar på en drivkraft som för mig som utomstående känns ny och lovande.

Sedan kan jag visst tycka att det kanske saknas saker. Det innebär dock inte att det inte är vad som kan hanteras. Ändå när det rör ett så enormt stort och komplext område ser olika personer olika saker och även stora organisationer med en samlad kultur tenderar att missa problem. Vid tillfälle kanske jag utvecklar det.

Dock kort är nu fokus helt på teknik för kommunikation snarare än vad kommunikation möjliggör. Det är logiskt rörande nuhet för hot men behöver inte spegla den utveckling saker kommer gå och mycket väl att förändringen kan komma väldigt snabbt.

Lätt att jag också upplever att många har en felaktig föreställning om den egna kompetensen i de problemområden som här är aktuella. Jämför med vad jag skrev i:

Ett modernt förhållningssätt till information i krigföring

Det inte bara illustrerar det faktiska problemet utan också vad brist på levererade resultat i dessa säkerhetsfrågor kan innebära och hur upparbetat svårare de blir att hantera när man inte presterar.

Frågan i kontext här är vilka säkerhetslösning som kan krävas för nationellt skydd.

0 kommentarer

Kommentera