Varför läcker utrikesdepartementet egentligen till Expressen?

3/02/2010

Den betydligt längre och direkt otäcka analysen jag skrev där jag pekade på risken för asiatisk kärnvapenkrig lär höra till det otrevligaste jag någonsin kommer ha skrivit om jag skulle ha rätt om storleken på riskerna:

Risken för asiatiskt kärnvapenkrig är verklig

Kring en mindre detalj rörande vad jag skrev om Jan Guillou behöver jag följa upp. Vad jag skrev var:

"Givet att Jan Guillou inte längre är ung att se i text, argument och bilderna av honom och närmast tycks väldigt sliten samt givet dom problem som framkom 2009 kan han inte se hur det kunde vara bättre att han höll sig borta från den här debatten? Och att det ändå trots att han verkar så trött är så motiverad att ge sig in i den så hårt. Det finns ingenting med det som jag gillar."

Från: Risken för asiatiskt kärnvapenkrig är verklig

Vad som är nödvändigt att komplettera med är en kommentar rörande Jan Guillous kritik av Utrikesdepartementet:

"Att över huvud taget sitta och diskutera problem med den egna journalistiken i militära sammanträden med främmande makt har inte ägt rum sedan andra världskriget, vad jag kan minnas."

Från: Jan Guillou: "Visar att de argument jag framfört är vassast"

Vad Utrikesdepartmentet diskuterat om svenska pressen som inte publicerats eller på annat sätt gjorts publikt vet vi självklart inte. Ändå har Jan Guillou visst rätt i att de liksom många andra aktörer bör visa återhållsamhet här. Samtidigt är nu trots allt situationen den att:

1. Allvarliga risker föreligger i Afghanistan.

2. Tveksamma kontakter framkom 2009 rörande Jan Guillou liksom diverse felaktigheter i uppgifter som givits. Andra spionhistorier i Sverige börjar dessutom kännas ej avslutade som rapporterat i media. Kanske mer än så. En viss allmänhet osäkerhet kanske (förhoppningsvis)?

3. Ryssland har ingen nytta av gamla spionnät i Sverige av den typ de kan förväntas ha kvar. Kina har det däremot och de skickar pengar i riklig mängd till Ryssland som snart nog kommer vara kinesisk vasallstat och åtminstone är det ordet mer riktigt där än att påstå att Sverige är amerikansk vasallstat som nu Jan Guillou påstår att vi är.

Självklart blir folk lite nervösa och kanske agerar i det lilla obetydliga en aning inkorrekt. Det är ju trots allt egentligen inte en organisation jag föreställer är tränade åtminstone i dagligt arbete att hantera hela den här situationen med Afghanistan, annan oro m.m.

Att det här dokumentet läckte ut väcker också allvarliga frågor som ingen verkar bry sig i. Var det UD som beslutade att det skulle läcka? Eller regeringen? Eller en enskild medarbetare? Vilket var motivet bakom det? Eller är det inte en person som läckt utan att det är en teknisk läcka?

Detta är inte första gången Expressen ramlar över känsliga dokument som rör sig runt från lite olika håll en kanske äldre underliggande fråga. Jag menar det här med JG dokumentet som hade arkiverats... Knappast.

Vad Expressen i alla fall luktar lite diskret efter kan jag gissa. Men var försiktiga så att ni inte missar vad ni söker därför att något matar er med trevlig information. Fast har vi en svensk tidning som klarar att komma igenom här är det Expressen.

2 kommentarer
Thomas Mattsson, Expressen sa...

Tack. Vi gräver vidare.

Vänligen

Thomas Mattsson,
chefredaktör för Expressen

2010-03-03 01:02
Swedish Research sa...

Och det är vad vi behöver några rikstidningar kvar för att göra. Vissa saker kan både för resurskrävande eller på annat sätt lätt problematiska för småaktörer att gå nära.

2010-03-03 01:08

Kommentera