Trendanalys för cyber warfare från United States Joint Forces Command

3/19/2010

United States Joint Forces Command har i ett trevligt sammanträffande värdefullt för analysarbetet jag påbörjade för att uppdatera bilden av kinesiska kommunistpartiets slagkraft i cyberspace släppt en sammanfattad analys av möjliga framtida trender inom cyber warfare:

The JOE 2010 (PDF)

Den är tilltalande värdefull och glädjande i att den känns som värdefull inspiration och möjlighet att parallellt återkoppla egna idéer till vad en mer resursstark entitet bedömt relevant.

Rapporten försöker delvis göra samma sak som jag tänkt men givetvis där mycket mer komprimerat. Vi kan bl.a. se hur traditionella historiska kinesiska filosofiska modeller används för att tydliggöra de begrepp som diskuteras.

Rapportens syfte förklaras enligt citatet nedan:

"The Joint Operating Environment is intended to inform joint concept development and experimentation throughout the Department of Defense. It provides a perspective on future trends, shocks, contexts, and implications for future joint force commanders and other leaders and professionals in the national security field. This document is speculative in nature and does not suppose to predict what will happen in the next twenty-five years. Rather, it is intended to serve as a starting point for discussions about the future security environment at the operational level of war."

Väldigt naturligt givet var realiserad problem huvudsakligen kan uppfattas komma ifrån, storlek på slagkraft och brist på samhällsskyddande funktioner i form av demokrati och välfungerande polis är givetvis vilket väl märks Kina vad som huvudsakligen rörande sådant här är prioriterat att mest bedöma.

Uppdatering av "nuhet" för cyber warfare

Hela dokumentet har jag ännu inte läst men tveklöst är det upphetsande relevant för försöket att skapa en uppdaterad bild utifrån rapporten publicerad oktober i USA rörande kinesiska kommunistpartiets slagkraft i cyberspace.

En försiktig inledning för att ge enklare tillgång till befintligt material har påbörjats där vi kan se rapporten från oktober som en nulägesanalys:

Övergripande sammanställning av kinesisk slagkraft för cyber warfare

Sun Tzu:s "urgamla" The Art of War är ett verktyg för att förstå delar av kinesisk krigsfilosofi liksom att mer allmänt om man vill använda det som ett "taoistiskt" verktyg för att skapa nya ingångar och dimensioner att med rätt kulturellt kontext analysera händelser:

Foto: zanerudovica Licens: CC by 2.0
Bulldogen är en tung nationell symbol i England och UK kan förväntas vara på väg till att bli en väsentlig aktör inom cyber warfare.

"Denma översättningen" av Sun Tzu

Utpekade tidigare inlägg där jag bedömer mina och andras utpekade analyser är viktigast ger utifrån olika perspektiv kompletterande men mindre övergripande idéer att betrakta:

Referenser SEOTaktik till analys av kinesisk slagkraft i cyber warfare

Rapporten vi fick idag publicerad av United States Joint Forces Command ger deras analys av några motsvarande trender från ett urval av perspektiv.

Det adderar ett värdefullt komplement till befintliga referenser på SEOTaktik där tidigare i varierande exakthet (och tror jag ännu mer korrekthet) för att flertal andra entiteter har lyfts fram explicit eller implicit men med tillräcklig "nuhet" för att med rimliga kompletteringar för att betrakta det på det sätt jag numera alltid delvis analyserar sådant ska få en bild av hur jag uppfattar att saker rör sig.

Begränsningar för vad som går att följa

Där får man självklart försöka införa rimliga begränsningar. I princip gäller att de enda jag gör ett försökt att följa är USA, Kina och UK men där det är möjligt att Indien och Australien också tas in. Det lämnar självklart ett flertal viktiga entiteter utanför bilden som är konkret relevanta som bedömt från 2009 inte minst Ryssland (även om det kanske förändras 2010).

Ändå tror jag inte att det påverkar resultatet givet att jag inte ser att egentligen någon entitet utanför USA och Kina kan bedömas från ett eller flera områden ännu är trendsättande tekniskt och strategiskt för cyber warefare. Både är dessutom trevliga i att de gillar att lyfta fram sina möjligheter och gärna sin kunskap med omvärlden.

Det vara på väg att förändras även om jag inte tror att andra entiteter under överskådlig framtid närmar sig dom men andra lär säkert bli mycket viktigare än vad de redan är. Däribland skulle det inte förvåna mig om UK är på väg eller redan är en påverkande entitet vilket är orsaken till att jag börjat följa dem och senast i:

Carl von Clausewitz (1792–1831) skrev On War vilket är en av de tidiga europeiska verken inom strategi och taktik relevanta än idag. Att han var från Preussen är fascinerande och jag reflekterade för många år sedan att en bidragande orsak till varför de klarat att långa perioder upprätthålla en tradition inom krigföring kan ha haft göra med längre tillbaka återvändande korsfarare som bibehöll krigsorganisationer. Om jag kan ha haft rätt i det har jag inte bedömt idag och mycket möjligt kontrollerade jag inte seriöst historiska referenser

Lord West of Spithead om hoten mot UK på nätet

Samma sak gäller troligen Australien även jag bedömer att Indier är viktigare och mer givande att börja följa. I någon mening tror jag att Australien implicit fångas av att följa USA och UK - gemensam kultur, samma försvarsalians, nya samarbeten rörande cybersecurity m.m.

Introduktion till försvarsfilosofi i IT-säkerhet

Referensen för citaten där jag på en sida såg Carl von Clausewitz tillsammans med Sun Tzu (och ytterligare en författare) fick mig också att tänka på en sammanfattad introduktion till försvarsfilosofi anpassad mot IT-säkerhetsmiljö utifrån allmänna principer jag gjorde en ganska stor del på för kanske sex år sedan. Även om jag inte slutförde den eftersom beställaren mer sökte en samling produktblad finns den ev. kvar på en gammal hårddisk.

Det kanske kan finnas mer viktigt på den också men introduktionen hur icke-kommersiell i den natur folk kan ha uppfattat den då känns nu när jag idag kommer att tänka på den troligen precis vad större entiteter idag delvis nått fram. Viktigare i någon enstaka del kanske den tänkte längre. Även om jag där jag nu är i livet lärt mig många fler här viktiga områden gäller att jag då hade en betydligt större kunskap om andra.

När jag kommit mig för att börja söka ett nytt arbete för att stabilisera min ekonomi och också i övrigt med större trygghet följa dom här frågorna - förslagsvis i någon mediekoncern eller aktör inom säkerhet oavsett om det är av myndighetsnatur eller företag - ska jag ta och gå igenom den där hårddisken även om det kräver (den är delvis skadad) en större insats. Jag börjar lätt uppleva att det kan finnas mer idag väldigt intressant på den.

Låt oss avsluta med ett citat från The Art of War hittat via Wikiquote (osäker på översättning):

"The more you read and learn, the less your adversary will know."

0 kommentarer

Kommentera